Nowa twarz pracodawcy, czyli Employer Branding w natarciu

Na rynku pracy trzeba dbać o swój wizerunek. Zasada ta dotyczy jednak nie tylko kandydatów, ale również firmy rekrutujące pracowników. To, jak pracodawca prezentuje się w oczach potencjalnych podwładnych, ma dziś ogromne znaczenie – bo dziś to firmy wyciągają dłoń ku kandydatom, i to one muszą starać się wypaść jak najlepiej. A do tego niezbędna jest dobra strategia employer brandingowa.

Miejsce w rankingu

Czym tak naprawdę jest Employer Branding? Jak sama nazwa wskazuje, “employer” to z angielskiego pracownik, zaś “brand” – marka. Chodzi więc o wypracowanie sobie marki w oczach pracowników. Dzięki dobrej opinii wśród obecnych, byłych i potencjalnych podwładnych, firma może zająć wysokie miejsce w rankingu cenionych pracodawców. Ma to niebagatelne znaczenie w dzisiejszych czasach, kiedy przedsiębiorstwom trudno jest zapełnić wakaty, bo w wielu branżach brakuje rąk do pracy. Stworzenie wizerunku własnej firmy jako atrakcyjnego miejsca zatrudnienia nie jest jednak łatwe – a już na pewno wymaga czasu i odpowiedniej strategii. Tą strategią jest właśnie Employer Branding. Od czego zacząć więc drogę na szczyt?

Zasięgnąć opinii

Pierwszym krokiem podczas budowania strategii EB jest przeprowadzenie badań rynku. Przypomina to standardowe działania PR-owe – musimy dowiedzieć się, czy obecny wizerunek firmy jest zgodny z pożądanym. W większości przypadków odpowiedź będzie zapewne przecząca, należy więc zasięgnąć opinii wśród naszego targetu – “świeżo upieczonych” absolwentów uczelni wyższych, specjalistów pracujących u konkurencji czy osób aktywnie poszukujących pracy. Badania można przeprowadzać na różnorodne sposoby. Sprawdzają się tutaj indywidualne wywiady z przedstawicielami wybranej grupy, dobrym rozwiązaniem mogą być też ankiety. Warto jednak pamiętać, że o naszym aktualnym wizerunku najlepiej zaświadczą obecni i byli pracownicy – należy przeprowadzać więc tzw. “exit interview”, czyli rozmowę z podwładnymi, którzy porzucają zatrudnienie w naszych szeregach. Dzięki temu dowiemy się, co uważali oni za pozytywny aspekt pracy w tej firmie, a co według nich należałoby zmienić.

Ostatnimi laty w Polsce powstają specjalne stanowiska pracy poświęcone kreowaniu marki firmy jako pracodawcy. Specjaliści ds. Employer Brandingu posiadają zarówno wiedzę z obszaru HR, jak i marketingu czy PR, dzięki czemu znają doskonałe sposoby na wypromowanie przedsiębiorstwa wśród odpowiedniej grupy docelowej. Stworzenie samodzielnego stanowiska EB sprawdzi się szczególnie w dużych firmach. W innych przypadkach można skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji konsultingowej, która zaleci zmiany potrzebne do wykreowania nowego, lepszego wizerunku firmy.

Zobacz także