Jak wiadomo, rynek pracy zmienia się dość dynamicznie. Kilkanaście lat temu wakatów było mniej niż kandydatów, więc warunki dyktował pracodawca. Później nastąpiła zmiana o 180 stopni, a rekrutacja pracowników stała się dla firm wyzwaniem. Zaczęła się wręcz walka o kandydata, który miał wiele opcji zatrudnienia do wyboru. Wraz z wybuchem pandemii pojawiło się jednak ryzyko wzrostu bezrobocia i ponownego odwrócenia sytuacji na korzyść pracodawcy. Czy tak się stało? Spróbujmy odpowiedzieć na to pytanie, analizując jeden
5 rzeczy, które sprawiają, że bez doświadczenia w branży też można odnieść sukces
Doświadczenie sektorowe przestaje mieć aż tak duże znaczenie, jak miało w rekrutacji jeszcze 10 lat temu. To efekt zmian w postrzeganiu celu zatrudniania menedżerów oraz szerszego spojrzenia na ich kompetencje. Co zatem liczy się na rynku pracy najbardziej, gdy chce się zatrudnić menedżera bez doświadczenia w branży? Kiedy szczególnie warto myśleć o wyjściu poza branżę w poszukiwaniach kandydatów? Pracodawcy niewystarczająco często zadają sobie pytanie, czego tak naprawdę potrzebują, żeby osiągnąć cel rekrutacyjny. Kiedy chcą zatrudnić
Mapowanie stanowisk – czemu służy?
Bez odpowiednio skonstruowanego systemu wynagrodzeń ciężko wyobrazić sobie prawidłowe funkcjonowanie jakiegokolwiek przedsiębiorstwa. Zarówno wtedy, gdy przeprowadzamy rekrutację pracowników, jak i podczas przyznawania podwyżek musimy wiedzieć, czy oferowane przez nas płace są adekwatne do stawek rynkowych. By zyskać pewność w tym zakresie, firmy korzystają z Raportów Płacowych. Zawierają one aktualne dane dotyczące wynagradzania na konkretnych stanowiskach w różnych branżach i regionach. Mapowanie stanowisk będzie przy tym pierwszym krokiem w prawidłowym przyrównaniu własnej siatki płac do tego,
Fluktuacja i absencja pracowników – dlaczego warto je monitorować?
Choć fluktuacja i absencja pracowników to zjawiska naturalnie występujące w każdej firmie, w ciągu ostatnich lat znacząco wzrosły, zwłaszcza zaś pierwsze z nich. Jeszcze bowiem na początku XXI wieku ludzie, dostając etat w jednym przedsiębiorstwie, wiązali się z nim na dłużej. Tymczasem wraz z pojawieniem się tzw. rynku pracownika, obserwujemy tendencję do częstych zmian zatrudnienia i rzadko już zdarza się sytuacja, kiedy z pierwszym pracodawcą ktoś wiąże się do emerytury. Te zmiany w lojalności kadr
Dlaczego badanie satysfakcji pracowników jest ważne?
W czasach, kiedy pracodawcy dyktowali warunki, a ofert pracy było niewiele, osoby szukające zatrudnienia godziły się na wszystko, byle dostać upragniony etat. Nikt wtedy nie zwracał uwagi na to, czy pracownicy są zadowoleni i czują się dowartościowani. Wiadomo bowiem było, że nie odejdą z pracy z braku alternatywy. Na szczęście czasy się zmieniły, a właściciele firm muszą zapracować na lojalność kadr. Dbałość o zadowolenie pracowników stała się więc jednym z podstawowych aspektów polityki personalnej przedsiębiorstw.
Rekrutacja wolumenowa, czyli poszukiwanie pracowników na wielką skalę
Rekrutacja pracowników to nie tylko poszukiwanie specjalistów i kandydatów o rzadkich kompetencjach na pojedyncze wolne stanowiska. Kiedy bowiem otwiera się na przykład nową fabrykę, trzeba zatrudnić kilkadziesiąt, a nawet kilkaset osób o podobnych umiejętnościach w tym samym czasie. Wtedy przeprowadzana jest tzw. rekrutacja wolumenowa. Na czym polega i jak się z nią sprawnie uporać? Wiele trudności naraz Wbrew pozorom, rekrutacja na wielką skalę nie dotyczy jedynie pracowników fizycznych i wcale nie jest łatwa do zamknięcia.
Home office a lojalność pracownika
Jeszcze dwa lata temu home office było atrakcyjnym benefitem, z którego chętnie korzystali pracownicy umysłowi. Pandemia wywróciła jednak życie zawodowe do góry nogami i sprawiła, że praca w trybie zdalnym stała się powszechną i nieraz jedyną opcją. Niewątpliwie home office niesie ze sobą wiele korzyści. Przede wszystkim przestała być już ważna lokalizacja biura, zdalnie można pracować bowiem z dowolnego miejsca z dostępem do internetu. Pracodawcy mogą prowadzić rekrutację pracowników z całego kraju, a kandydaci nie
Kiedy należy ubiegać się o wypłatę zasiłku chorobowego?
Zasiłek chorobowy nie przysługuje każdemu. Wraz ze zmianą minimalnego wynagrodzenia, zmieniły się gwarantowana kwota świadczenia chorobowego. Sprawdź wszystkie informacje na temat wypłaty zasiłku chorobowego. Podstawowe informacje Zasiłek chorobowy należy się pracownikowi w momencie czasowej niezdolności do pracy. Na początku uzyskuje się wynagrodzenie chorobowe, później zasiłek chorobowy. Wypłata zależy od tego kto wypłaca świadczenie lub ile czasu przebywa się na zwolnieniu. Wynagrodzenie chorobowe jest wypłacane z środków firmy – jeśli zatrudnia ona więcej niż 20 osób.
Benefity w dobie pandemii – schyłek “owocowych wtorków”?
Benefity, jak wiadomo, są istotnym elementem polityki płacowej przedsiębiorstw, a w ostatnim czasie zyskały jeszcze na znaczeniu. Zwłaszcza w branżach, w których pomimo pandemii ciągle występuje poważny deficyt specjalistów. Firmy będące w takiej sytuacji konkurują między sobą o pracowników, próbując przyciągnąć ich do siebie coraz to oryginalniejszymi dodatkami pozapłacowymi. I nie chodzi bynajmniej o opiekę medyczną, czy kartę sportową, które stały się już standardem, ale o np. darmowe posiłki. Wśród nich dużą popularnością cieszą się
Analityka HR, czyli co i jak mierzyć
Czy działy HR mogą mierzyć swoje działania tak, jak np. dział marketingu czy sprzedaży? Okazuje się, że tak i nawet powinny to robić. Język liczb najlepiej bowiem zobrazuje skuteczność procesów (nawet tych tzw. miękkich) i wskaże obszary wymagające poprawy. Dlatego też analityka HR coraz częściej znajduje zastosowanie w rekrutacji pracowników, która bezsprzecznie jest największym wyzwaniem działów personalnych. Wyzwanie: rekrutacja Oczywiście jest wiele firm, które od lat monitorują swoje procesy HR. W tym celu przeprowadzają oceny