Jeszcze do niedawna rozmowy rekrutacyjne kojarzyły się z zestawem utartych pytań jak „Jakie są Pana/Pani mocne strony?” czy „Gdzie widzi się Pan/Pani za pięć lat?”. Dziś coraz częściej zastępuje je wywiad behawioralny — podejście, które z jednej strony może wydawać się stresujące ze względu na brak przewidywalności, ale z drugiej daje kandydatowi realną przestrzeń, by pokazać siebie w prawdziwych, konkretnych sytuacjach zawodowych. Na czym polega wywiad behawioralny? To technika stosowana w procesie rekrutacji pracowników, która
Kiedy rekrutacja nie rozwiąże problemów organizacyjnych?
Prawdziwe przyczyny problemów – dlaczego to nie zawsze kwestia braku rąk do pracy Dla większości organizacji rekrutacja to nadal pierwszy krok do rozwiązania sytuacji kryzysowej. Gdy pojawiają się wyzwania zespołowe lub powstają zaległości projektowe, automatycznie myślimy o nowych zatrudnieniach. Jednak praktyka rynkowa i wyniki badań pokazują, że źródło problemów bardzo często leży w zupełnie innych obszarach. Przykład z życia wzięty: w firmie narasta rotacja, a jednocześnie nie komunikuje się jasno ani celów, ani zakresów obowiązków.
„Jakie są Pana mocne i słabe strony?” – Pytanie z przeszłości, rekrutacja z przyszłości
Od dziesięcioleci, niczym refren w wiecznie granym utworze, w sali rekrutacyjnej rozbrzmiewało jedno z najbardziej utartych pytań: „Jakie są Pana/Pani mocne i słabe strony?”. To klasyk, który przez lata był fundamentem wielu rozmów kwalifikacyjnych, symbolizującym standardowe podejście do oceny kandydata. Dziś jednak, w obliczu dynamicznych zmian na rynku pracy i ewolucji samej sztuki, w tym procesów tj. rekrutacja pracowników, to pytanie coraz częściej jest reliktem przeszłości – ciekawostką historyczną, która niewiele wnosi do rzetelnej oceny
Employer branding i sourcing w rekrutacji
W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym, skuteczna rekrutacja stała się jednym z kluczowych wyzwań stojących przed organizacjami. W obliczu rosnącej konkurencji o talenty, przedsiębiorstwa coraz częściej sięgają po zaawansowane strategie, aby przyciągnąć i zatrzymać najlepszych pracowników. Dwa z najważniejszych elementów tych strategii to employer branding i sourcing. Czy zastanawialiście się kiedyś, jak firmy takie jak Google czy Apple utrzymują swoją pozycję jako pożądani pracodawcy? To właśnie dzięki skutecznemu budowaniu marki pracodawcy i efektywnemu poszukiwaniu
Sztuczna inteligencja w procesie tworzenia CV: szanse i zagrożenia
W dobie błyskawicznego postępu technologicznego, sztuczna inteligencja (AI) coraz częściej wkracza w różne obszary naszego życia. W tym również w rekrutację pracowników. Narzędzia do tworzenia CV oparte na AI zdobywają popularność dzięki obietnicy automatyzacji i przyspieszenia procesu aplikacyjnego. Ale czy rzeczywiście możemy bezgranicznie ufać technologii w tak kluczowym aspekcie naszej kariery? Zbyt duża jednolitość CV: Czy sztuczna inteligencja odbiera nam unikalność? Jednym z głównych zagrożeń związanych z używaniem AI do tworzenia CV jest potencjalna utrata
Rekrutacja inkluzywna – jak budować różnorodne zespoły, zamiast powielać schematy?
W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, gdzie innowacje i kreatywność są kluczowe dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej, rekrutacja inkluzywna staje się nieodzownym elementem strategii zatrudnienia. Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, dlaczego niektóre z najbardziej innowacyjnych firm, jak Google czy Microsoft, przykładają ogromną wagę do budowania różnorodnych zespołów? Odpowiedź leży w niezaprzeczalnych korzyściach płynących z różnorodności. Czyli takich jak, zwiększona zdolność do rozwiązywania problemów, wyższa satysfakcja pracowników czy lepsze wyniki finansowe. Zrozumienie Różnorodności i Inkluzji Różnorodność i
Rekrutacja przez agencję – stereotypy
W życiu zawodowym rekrutera nierzadko spotykamy się z sytuacjami, gdy kandydaci podchodzą z rezerwą do współpracy z agencją rekrutacyjną. Czasem nawet łapiemy się na tym, że podczas rozmów kwalifikacyjnych czujemy potrzebę wyjaśnienia, że jesteśmy jedynie pośrednikiem, a potencjalnym pracodawcą będzie nasz klient. Wielu kandydatów wciąż negatywnie postrzega agencje rekrutacyjne, często myląc je z agencjami pracy tymczasowej, co może źle wpływać na proces jakim jest rekrutacja pracowników. Szczerze mówiąc, nic w tym dziwnego. Będąc w roli
Trudna rekrutacja – wyzwanie czy codzienność?
Rynek pracy nieustannie się zmienia, a rekruterzy muszą stawiać czoła coraz większym wyzwaniom. Choć wciąż jeszcze funkcjonujemy w realiach rynku pracownika, każda rekrutacja – niezależnie od stanowiska – może stać się skomplikowanym procesem. Oczekiwania kandydatów rosną, a firmy, zarówno lokalne, jak i międzynarodowe, również nie pozostają bez wymagań. Dodatkowo, globalni inwestorzy nie zawsze znają specyfikę polskiego rynku pracy, co może prowadzić do nierealnych oczekiwań. To wszystko sprawia, że rekrutacja bywa trudna – ale czy niemożliwa?
Jak wygląda współpraca z agencją rekrutacyjną?
Znalezienie idealnego pracownika nie jest łatwe. To nie jest tylko kwestia publikacji ogłoszenia i czekania na zgłoszenia kandydatów. Wymaga to przemyślanego procesu, analiz i odpowiedniego dopasowania kompetencji do potrzeb firmy. Właśnie dlatego coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na współpracę z firmą tj. agencja rekrutacyjna, która może pomóc w całym tym procesie. Dziś przyjrzymy się temu, jak taka współpraca wygląda. Analiza potrzeb firmy i stanowiska Pierwszym krokiem współpracy z firmą rekrutacyjną jest dokładne określenie potrzeb organizacji. Konsultanci
Rekrutacja pracowników – kandydat idealny nie istnieje!
Kiedy zaczynamy proces jakim jest rekrutacja pracowników, często słyszymy, że chcemy znaleźć idealnego kandydata. Jest to oczywiście marzenie wielu pracodawców. Problem polega jednak na tym, że kandydat idealny w rzeczywistości… raczej nie istnieje. Zamiast więc szukać kogoś „perfekcyjnego”, warto zmienić podejście i skupić się na rekrutowaniu mądrze. Inaczej bowiem nasz wakat może się nigdy nie zapełnić. Skup się na potencjale, a nie tylko na doświadczeniu Doświadczenie zawodowe to oczywiście ważny element CV. Nie zawsze jednak jest