Nie będą to porady przydatne podczas wyprawy na safari. Te zasady nie sprawdzą się także w pracy zatrudnionego do obsługi klatki z hipopotamami w miejskim zoo. Praktyczne wskazówki pomogą jednak poradzić sobie z pewnym typem pracownika, który choć jest kreatywny i charyzmatyczny, może sprawiać kłopoty.
Typowy HIPPO
Donald Draper (John Hamm) to pierwszoplanowa postać z popularnego serialu Mad Men, emitowanego na kanale AMC. Jest on specem od reklamy w agencji, działającej w latach 60. XX wieku w samym sercu Nowego Jorku. Draper jest dyrektorem kreatywnym i charakteryzuje się niezwykłymi zdolnościami w świecie reklamy, będąc dla firmy cennym pracownikiem. Jednak to typowy HIPPO, który często sprawia kłopoty swoim współpracownikom. Jest bardzo skuteczny, ale z drugiej strony także nieobliczalny, co stanowi cluo serialu.
Kim właściwie jest HIPPO
HIPPO to po angielsku hipopotam, ale także akronim stworzony ze słów Highest Paid Person’s Opinion. Z pewnością w każdej firmie zdarzyła się sytuacja, w której długo opracowywany projekt został odrzucony z powodu nieprzychylnej opinii jednej osoby. Prawdopodobnie był to właśnie HIPPO. Jak dokładnie wytłumaczyć kim jest ten pracowniczy hipopotam? W serwisie Raport Płacowy możemy znaleźć następującą definicję:
HIPPO […]to przywódca grupy i indywidualista […].Jest bystry, działa szybko, niekiedy bez zastanowienia przez co bywa nieposłuszny. Niekoniecznie jest to osoba najlepiej wynagradzana w przedsiębiorstwie chociaż pewnie za taką się uważa. HIPPO ma dużo charyzmy dlatego dobrze sprawdza się na stanowiskach kierowniczych. Trudno jednak wyegzekwować od niego postępowania według ściśle określonych zasad.
To pomoże przeżyć z hipopotamem
Jak wobec tego radzić sobie z przywołaniem HIPPO do porządku?
- Wyeliminuj niespodzianki poprzez rozplanowanie pracy niesfornych pracowników. Następnie rozliczaj ich z wykonanych zadań.
- Przywołuj go do porządku. „Każdy HIPPO wie, że pewność siebie to podstawa, czasami ma jej aż w nadmiarze. Staraj się być obiektywnym w ocenie kierownika, eliminuj ryzyko, że możesz zostać przez niego zdominowany” – radzi Maria Kaszyńska z agencji doradztwa personalnego AG Test HR.
- Zaangażuj HIPPO do pracy nad strategicznym projektem, tak by wszelkie jego wątpliwości pojawiły się już na etapie tworzenia, a nie gdy wszystko będzie już gotowe. Wówczas nie odrzuci on własnego projektu.
- Przygotuj dobre argumenty, których nie będzie mógł podważyć, chcąc odrzucić projekt. Najlepiej wówczas wykorzystać statystki lub badania rynkowe.