Jak przekazać kandydatowi negatywną informację zwrotną

Proces rekrutacji pracowników nie zawsze dla kandydata kończy się zatrudnieniem. Negatywna informacja zwrotna od firm jest normalną rzeczą. Co jednak może być dla Was ciekawe, przekazywanie tego feedbacku nie jest dla rekrutera wcale proste. 

Informacja zwrotna

Tymczasem informacja zwrotna jest ważnym elementem etycznego i profesjonalnego podejścia do procesu rekrutacji pracowników. Pomimo więc tego, że niektórzy rekruterzy mogą czuć się niekomfortowo wykonując to zadanie, niezaprzeczalnie istnieje wiele korzyści z nim związanych. Pamiętajmy również, że kandydaci mają prawo wiedzieć, jak przebiegał proces rekrutacyjny i jakie były powody odrzucenia ich kandydatury. Wielu z nich wyciąga bowiem cenne wnioski z informacji zwrotnej. To dzięki temu wiedzą oni, co muszą poprawić. Wobec tego negatywny feedback przekazany w profesjonalny sposób buduje pozytywny wizerunek rekrutera i organizacji, dla której pracuje.

W jaki więc sposób najlepiej przekazać negatywny feedback? Przede wszystkim bądź jak najbardziej uczciwy i konkretny. Wskazuj na konkretne obszary, które wymagają poprawy i unikaj ogólników. Nie zwlekaj długo z feedbackiem. Pamiętaj, że przez to trzymasz drugiego człowieka w niepewności.

Zawsze miej z tyłu głowy, że negatywna informacja zwrotna może być trudna dla kandydata. Istotne jest więc, abyś był życzliwy i wrażliwy w tym procesie. Wyraź swoje zrozumienie i wysłuchaj, co druga strona ma do powiedzenia. Zawsze podkreśl pozytywne aspekty kandydata. Doceń jego mocne strony. Również i tutaj istotne jest, byś nie mówił ogólnikami, tylko bazował na konkretach.

Przekazywanie negatywnej informacji zwrotnej podczas procesu jakim jest rekrutacja pracowników jest niezwykle ważne z punktu widzenia profesjonalizmu i etyki. Transparentność, uczciwość i wrażliwość są tutaj kluczowe. Negatywna informacja zwrotna czasem jest trudna do usłyszenia dla kandydatów. Może jednak przyczynić się do ich rozwoju i poprawy w przyszłych rekrutacjach. Dobre relacje z kandydatami to inwestycja w reputację firmy i przyciąganie najlepszych talentów do organizacji. Znacząco ułatwi to w późniejszym czasie proces jakim jest rekrutacja menedżerów. Jeśli jednak masz trudności z tym zadaniem, polecamy Ci kontakt ze specjalistami z obszaru tj. doradztwo personalne. Na pewno chętnie udzielą Ci oni wsparcia w tym procesie.

Zobacz także