Jak rozmawiać z pracownikiem o podwyżce?

Rozmowa o podwyżce jest jednym z najważniejszych i zarazem najdelikatniejszych tematów w relacji między pracownikiem a pracodawcą. Wartościowa praca powinna być odpowiednio wynagradzana, a pracownik doceniany za swoje zaangażowanie i osiągnięcia. Jednak sam proces rozmowy na temat jakim są podwyżki może być skomplikowany i wymagający. I to zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy.

Badanie satysfakcji pracowników

Zanim więc przystąpimy do tego spotkania, warto zapoznać się z wynikami badania satysfakcji pracowników. Badanie te dostarczy nam cennych informacji na temat oczekiwań i potrzeb zespołu. Sprawdzimy też, czy ludzie są zadowoleni z wynagrodzeń, jakie otrzymują. Dzięki temu możemy lepiej zrozumieć, co jest istotne dla pracownika, co go motywuje i jakie cele zawodowe chce osiągnąć.

Warto pokusić się też o skorzystanie z pomocy doradztwa personalnego. Specjaliści z tego zakresu posiadają wiedzę na temat strategii motywacyjnych, skali wynagrodzeń w branży oraz praktyk rynkowych. Dzięki ich wsparciu możesz odpowiednio przygotować się do rozmowy. Będziesz też mógł ustalić odpowiednią wysokość podwyżki i ustalić argumenty, których celem ma być przekonanie pracownika do tej kwoty.

Podwyżki vs rozmowa – jak się przygotować?

Naturalnie kluczowe znaczenie ma również przygotowanie. Skup się na osiągnięciach człowieka, jego wkładzie w rozwój firmy i pozytywnym wpływie na zespół. Tak jak już wspomnieliśmy, wcześniej ustal jaką kwotę możesz zaoferować swojemu rozmówcy. W tym pomóc może raport wynagrodzeń. Podczas samej rozmowy podkreśl, że firma dostrzega wysiłek pracownika i docenia jego zaangażowanie. Wyrażenie uznania za trud włożony w wykonaną pracę i osiągnięte wyniki jest ważne i motywujące. Kiedy będziesz przedstawiał pracownikowi swoją propozycję, istotne jest by opisać rzeczywiste przyczyny przyznania takiej podwyżki. Otwarcie wyjaśnij więc, jakie czynniki wpłynęły na decyzję, aby pracownik mógł zrozumieć, skąd wzięła się taka kwota.

Pamiętaj też, by zawsze wysłuchać człowieka i poznać jego punkcie widzenia. Jeśli nie będzie on zadowolony z przyznanej kwoty, poproś go o podanie powodów. Niech również wskaże Ci kwotę, która będzie go satysfakcjonować. Możecie wówczas kontynuować rozmowę lub możesz wrócić do pracownika po skonsultowaniu jego oczekiwań np. ze specjalistą zajmującym się takim tematem jak doradztwo personalne.

Zobacz także