Główne przyczyny stresu w trakcie pracy – czy można ich uniknąć?

Stres związany z pracą jest zupełnie normalny. Ten pozytywny (eustres) dodaje motywacji, pomaga w realizowaniu wymagających zadań i bardzo poprawia efektywność. Jednak stres negatywny, czyli dystres, nie tylko obniża jakość życia, ale może prowadzić do wypalenia zawodowego, depresji i innych chorób, a w rezultacie uniemożliwić codzienne funkcjonowanie. Jak uniknąć głównych przyczyn stresu w pracy? Czy można zastosować jakiś trening radzenia sobie ze stresem zawodowym?

Główne przyczyny stresu u pracowników

Największe źródła stresu u pracowników to:

  • zbyt duża liczba zadań, która wymusza działanie pod presją czasu i w ciągłym napięciu albo branie nadgodzin,
  • zbyt skomplikowane lub odpowiedzialne zadania wykonywane bez odpowiedniego przeszkolenia,
  • monotonna, żmudna praca, często poniżej kompetencji,
  • poczucie braku kontroli nad pracą, np. z powodu niejasnych wytycznych od menedżerów albo ciągłego zmieniania wymagań,
  • konflikty w zespole.

Jak wspomniano na wstępie, istnieją dwa rodzaje stresu – pozytywny i negatywny. Silny stres bardzo obciąża organizm, który ciągle przestawia się na tryb „walki lub ucieczki”, a w końcu nie jest w stanie wrócić do stanu równowagi. Zbyt intensywny stres w środowisku pracy objawia się np. nadmierną potliwością, zwiększonym tętnem, suchością w ustach, podatnością na infekcje, zmęczeniem, trudnościami z koncentracją, rozdrażnieniem i zmianami nastroju. Przewlekły stres w pracy może doprowadzić do bólów głowy, migren, wrzodów, a w ostateczności nawet zawału serca.

Radzenie sobie ze stresem – skuteczne sposoby

Zarządzanie stresem u pracowników polega przede wszystkim na uczeniu ich strategii radzenia sobie z wyzwaniami w życiu zawodowym. Budowanie odporności psychicznej obejmuje chociażby ćwiczenia antystresowe, rozwój osobisty i wypracowanie równowagi między życiem zawodowym a życiem osobistym, ale też szeroko pojęty zdrowy styl życia: aktywność fizyczną, zdrowe odżywianie i odpowiednie nawodnienie organizmu.

Pozytywne myślenie

Emocje zaczynają się od myśli, dlatego optymizm bardzo ułatwia kontrolowanie emocji. Zamiast czarnowidztwa zacznij stosować afirmacje, a generalizowanie i czarno-białe myślenie zastąp zdroworozsądkowym podejściem. Jeśli trudno ci zmienić wzorce myślowe, zapytaj pracodawcę o możliwość skorzystania z Programów Wsparcia Pracowników EAP, które obejmują m.in. szkolenia z zarządzania stresem. EAP są coraz bardziej popularne również w Polsce, i to nie tylko w megakorporacjach!

Techniki relaksacyjne

Techniki antystresowe to nie są jakieś wyjątkowo skomplikowane metody radzenia sobie z napięciem. Często wystarczą proste ćwiczenia oddechowe, słuchanie muzyki relaksacyjnej czy medytacja. Warto jednak pamiętać, że techniki relaksacyjne trzeba stosować regularnie, aby naprawdę ukoić układ nerwowy.

Aktywność fizyczna

Aktywność możesz zwiększyć nawet w miejscu pracy! Zadbaj o to, żeby raz na godzinę wstać od biurka i zrobić sobie krótki spacer. Spróbuj też jak najwięcej ruszać się w życiu codziennym. Znajdź ćwiczenia, które naprawdę sprawiają ci przyjemność (joga, taniec, pływanie itp.) – przypływ endorfin pomoże ci pokonać stres!

Skąd brać materiały szkoleniowe dla zestresowanych pracowników?

Wielu przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, że zestresowani pracownicy potrzebują pomocy, żeby poradzić sobie w trudnych sytuacjach. Ty też jesteś pracodawcą i zastanawiasz się, jak opanować stres w miejscu pracy? Coraz bardziej popularne staje się szkolenie z kompetencji miękkich od Vademecum, które bazuje na wiedzy doświadczonych ekspertów — liderów, psychologów, coachów. Kursy te grupowane są na moduły, dzięki czemu harmonogram i tryb szkoleniowy można dostosować do potrzeb swojego zespołu.

Szkolenia z zarządzania stresem – nie tylko dla menedżerów

Menedżerowie pełnią odpowiedzialne funkcje, dlatego często ich poziom stresu jest wyższy niż u pozostałych członków zespołu. Jednak nadmierny stres w pracy może negatywnie wpływać na wszystkich pracowników w twojej firmie. Twój zespół nie musi od razu iść na studia podyplomowe! Często wystarczą sesje coachingowe czy szkolenia pracownicze z zarządzania stresem, które poprowadzą np. doświadczeni psychologowie.

Zobacz także