Jednym ze sposobów badania kompetencji zawodowych pracowników jest tzw. Develompment Center. To nowoczesne narzędzie, które wykorzystują specjaliści w działach HR pomaga w planowaniu rozwoju personelu. Wyjaśniamy na czym polega i co oznacza dla pracowników?
Rozwój kwalifikacji w centrum uwagi
Development Center można przetłumaczyć z angielskiego jako „Ośrodek Rozwoju”. Jest to metoda ćwiczeniowa, której założeniem jest rozpoznanie cech osobowości poszczególnych członków zespołu i wspieranie ich rozwoju w pracy. Innymi słowy, jej zadaniem jest ocena potencjału i kompetencji pracowników. Sesja DC polega na tym, że pracownicy muszą, pod okiem specjalistów, wykonać szereg pewnych zadań. Praca zespołowa oraz to, jak zachowuje się każdy pracownik podczas rozwiązywania problemu, oceniane jest przez tzw. assessorów. Sporządzają oni notatki na temat reakcji, wypowiedzi oraz sposobów postępowania każdej z osób. Pod koniec sesji sumują oni swoje spostrzeżenia i sporządzają opinię na temat poszczególnych pracowników.
Development Center z korzyścią dla pracownika
Metoda Development Center ma na celu rozpoznanie cech charakteru pracowników po to, aby zapewnić każdemu z nich właściwą ścieżkę rozwoju. Standardowe szkolenia, na które wysyła się pracowników, są dobre, ale nie uwzględniają indywidualnych cech każdego z osobna. Dlatego też, niektórzy po „zwykłym” szkoleniu będą dobrze przygotowani do pracy, natomiast innym będzie jeszcze trochę brakować do sprawnego działania w firmie. Nie jest to nic złego, ponieważ wszyscy ludzie różnią się od siebie, a próby zatarcia tych różnic niekoniecznie muszą przynosić korzyści dla biznesu. Metoda DC ma jednak tę zaletę, że pozwala na wykrycie właśnie tych indywidualnych różnic i dopasowanie szkoleń i kursów w taki sposób, aby każdy z podwładnych czerpał z nich jak najwięcej.
Z punktu widzenia pracownika
Nikt jednak nie lubi być obiektem oceny. Raczej nie przepadamy za tym, że ktoś nas krytykuje. Większość ludzi wolałaby słyszeć na swój temat tylko miłe słowa. A jeśli już koniecznie potrzebujemy krytyki, to lepiej, żeby przekazano nam ją w sposób na tyle zawoalowany, by w gruncie rzeczy okazało się, że w sumie wszystko jest dobrze.
Development Center jest doskonałym rozwiązaniem dla każdego lidera, który dba o rozwój personelu w swojej firmie. Dynamicznie funkcjonujący biznes zależy przecież od sprawnie działającego zespołu. Warto więc zainwestować w każdego pracownika z osobna.
Za niechęcią do słuchania na temat popełnianych błędów może iść strach przed zwolnieniem. Niektórzy boją się już kiedy słyszą, że czeka ich sesja DC. „A co jeśli zawalę?”, „co jeśli okaże się, że nie wypełniam dobrze swoich obowiązków?”, myślą. Jednak fachowo przeprowadzone ćwiczenia Development Center nie mają na celu pozbawiać nikogo pracy. Zebrane informacje na temat pracowników mają tylko jeden cel: stawianie na rozwój personelu. Dobry szef nie powinien nikogo zwalniać, a dać podwładnemu czas na poprawę, czy zmianę niektórych zachowań. Nikt z nas nie jest przecież idealny i nawet jeżeli od kilku lat jesteśmy specjalistami w jakiejś dziedzinie, zawsze możemy stać się jeszcze lepsi.