Każdy „szycha” biznesu ma kogoś, kto jest jego cichym reprezentantem. A raczej reprezentantką. O kim mowa? O sekretarce, rzecz jasna.
Klasyka zawsze w modzie
Zawód sekretarki jest już tak stary, że opowiada się o nim dowcipy. Można by pomyśleć, że niejako „wyszedł” z mody, ponieważ praca w tej roli często niestety źle się kojarzy. Scena z biurkiem zamiast kanapy to chyba najczęstszy motyw wcześniej wspomnianych dowcipów. Na szczęście stereotypy nie mają zazwyczaj aż tak wiele wspólnego z prawdą, a dzisiejsze sekretarki mają się wcale nieźle.
Kompetencje jednak potrzebne
Aby pracować na stanowisku sekretarki, potrzeba czegoś więcej niż tylko atrakcyjnego wyglądu. Badania przeprowadzone na tej grupie zawodowej dowodzą, iż ponad połowa firm wymaga od sekretarek od średniego do wysokiego poziomu specjalistycznych umiejętności oraz bardzo dobrej znajomości języków obcych. Kwalifikacje te muszą oczywiście być poparte jak najdłuższym stażem pracy.
Zarobki nie takie małe
Najwięcej sekretarek pracuje w rejonach Śląska oraz Dolnego Śląska, tam więc przeprowadzono większość badań. Ich wyniki mówią, iż wynagrodzenie przeciętnej sekretarki sięga od 1600 do 6900 zł (szczegółowe dane znajdują się tutaj). Rozpiętość płac jest ogromna, dlatego przybliżono także średnią: 3070 zł.
Wśród najważniejszych umiejętności, jakimi powinna pochwalić się dobra sekretarka, są tzw. kompetencje miękkie. Bezproblemowe nawiązywanie kontaktów, wysoki poziom kultury osobistej oraz miłe usposobienie chyba zawsze wieść będą w tym zawodzie prym.