Co ma wspólnego outplacement z employer brandingiem?

OutplacementZwolnienia pracowników nigdy nie są przyjemne, zwłaszcza dla strony pozbawianej zatrudnienia. W takich sytuacjach rodzi się wiele nieporozumień, a pracownicy często odchodzą z uczuciem rozczarowania i niezadowolenia. Zdarza się potem, iż rozpowszechniają oni negatywne informacje na temat pracodawcy, co bezpośrednio wpływa na kondycję firmy. Jak temu zapobiec?

Odnaleźć się w dżungli

Outplacement, czyli zwolnienia monitorowane, to specyficzny, acz skuteczny sposób na bezbolesne (albo niemal bezbolesne) wypowiedzenie komuś umowy. Outplacement jest wykonywany przez zewnętrzne firmy konsultingowe, a nad całym procesem czuwają specjaliści ds. zarządzania personelem. Ich zadaniem jest uczenie pracowników, podlegających zwolnieniom, jak redukować stres, napisać dobre CV i list motywacyjny oraz przedstawienie nowoczesnych technik autoprezentacji. Doradcy HR pamiętają także o tym, iż niektóre z tych osób pracowały w danej firmie od wielu lat, a co za tym idzie, mogą nie wiedzieć, jak się odnaleźć na obecnym rynku pracy. Konsultanci wykorzystują więc swoją wiedzę i doświadczenie, aby jak najefektywniej pomóc im od nowa wkroczyć w wymagający świat zatrudnienia.

Zwolnienie nie takie straszne

Z punktu widzenia pracownika, outplacement jest dobrym sposobem na zminimalizowanie stresu i negatywnych wrażeń, płynących z faktu bycia zwalnianym. Zwłaszcza, że czasami zwolenienie takie jest koniecznością i nie ma w tym ich winy. Zresztą nawet, jeśli przełożony żegna się z pracownikiem z jakiegoś określonego powodu, nie musi to być koniec świata, a metoda outplacement’u pozwoli wyeliminować pewne błędy w działaniu. Doradcy, przeprowadzający zwolnienia monitorowane pomagają także w razie potrzeby się przekwalifikować, wskazując nowy program rozwoju.

Dbać o dobry wizerunek

Firma zwalniająca pracowników także nie musi na tym tracić. Bardzo często zdarza się, iż jest ona oczerniana przez byłych członków kadry, a na światło dzienne „wyciągane” są wszelkie sprawy, o których lepiej byłoby nie mówić publicznie. Zarządający przedsiębiorstwem muszą się szczególnie skrupulatnie ubezpieczyć przed taką ewentualnością, aby nie stracić pozycji na rynku. Dlatego metoda outplacement’u jest doskonałym rozwiązaniem także z ich perspektywy. Działania employer branding’u, czyli takie, które mają za zadanie dbać o dobre imię firmy, ściśle łączą się tutaj z procesem monitorowania zwolnień. Jeśli bowiem pracownik odchodzi z firmy bez uczucia żalu, z pozytywnymi wspomnieniami i obiektywnym nastawieniem do pracodawcy, wizerunek przedsiębiorstwa nie jest wystawiony na szwank.

Pracodawcy powinni jednak pamiętać, iż aby outplacement był w tym zakresie skuteczny, należy go stosować regularnie (o ile zwolnienia są co jakiś czas), niż tylko jednorazowo. Najważniejsze, aby zwalniać humanitarnie – z poszanowaniem dla uczuć jednostki, w sposób ludzki i jak najmniej bolesny.

Zobacz także