Fach w ręku i w przyszłości

Myśląc o zawodach, które dają pewną przyszłość możemy podążać dwiema ścieżkami. Z jednej strony możemy myśleć o profesjach pewnych niczym śmierć i podatki. Dokładnie o te dwie rzeczy chodzi. Ludzie zawsze będą potrzebowali kogoś, kto pomoże im dbać o zdrowie, bo nasze ciała są kruche. Pracę zawsze znajdą lekarze, pielęgniarki i wszyscy przedstawiciele zawodów zajmujących się ochroną zdrowia. Podatki z kolei symbolizują cały system pułapek, który przy okazji budowania cywilizacji sobie stworzyliśmy. Zawsze będziemy potrzebować

Czytaj dalej...

Przychodzi pracodawca do Millenialsa…

Kolejne pokolenia pracowników określają nie tylko różne daty urodzenia w dowodzie, ale przede wszystkim zmieniający się świat dookoła nas. Upadający komunizm, narastająca globalizacja i szybki rozwój technologiczny odcisnęły na tyle wyraźne piętno na sposobie myślenia najnowszych generacji, że w ostatnich czasach wyróżniono ich aż trzy: X , Y i Z. Oczywiście granica pomiędzy nimi jest płynna, ale zwykle mówi się, że przedstawiciele pokolenia Y to osoby urodzone po roku 1980, a X przed. Generacja Z

Czytaj dalej...

Podział na Polskę A i Polskę B nadal aktualny

Często słyszymy o podziale naszego kraju na Polskę A i B – granice te stawia się najczęściej w kontekście poziomu życia, zarobków i rozwoju gospodarczego. Patrząc pod kątem geograficznym, podziały te mają podłoże historyczne i pokrywają się z dawnymi granicami zaboru pruskiego (bardziej rozwinięta Polska A) oraz  rosyjskiego i austriackiego (Polska B). Do ich pogłębienia doszło również w czasach II Rzeczypospolitej, gdy bardziej uprzemysłowiona Polska A dominowała gospodarczo nad rolniczą Polską B. Czy obecnie nadal

Czytaj dalej...

Wiek to nie przeszkoda do pracy

Stereotyp o mniej wartościowych pracownikach z racji ich wysokiego wieku często jeszcze pokutuje w naszym społeczeństwie. Z drugiej strony raporty na temat stanu demografii Polski jednoznacznie wskazują, że należym do najszybciej starzejących się krajów. Jedynym wyjściem z czekającej nas ciężkiej sytuacji gospodarczej wynikającej m.in z braku rąk do pracy będzie zatrudnianiem osób starszych. Pomimo niezbyt optymistycznych prognoz polityka ageingowa u nas kuleje i wciąż możemy zaobserwować przykłady dyskryminacji pracowników ze względu na ich wiek.

Czytaj dalej...

Lojalność pracownika zdefiniowana na nowo

fluktuacja pracowników

Dawne czasy, gdy pracownik rozpoczynał swoją karierę w jednej firmie i po przepracowaniu wielu lat żegnał się z nią i odchodził na zasłużoną emeryturę, odchodzą powoli w niepamięć. Dziś mamy do czynienia z rekordowo niskim bezrobociem i rynkiem pracownika, co skutkuje pogłębiającym się deficytem i zwiększoną fluktuacją kadr. Pracodawcy niemal stają na głowie, aby przyciągnąć do pracy i utrzymać w firmie jak najdłużej kluczowych specjalistów. Tym samym pojęcie lojalności nabiera nowego znaczenia. Nie można go

Czytaj dalej...

Zamiast równowagi – work-life integration

Gdy uświadomimy sobie, że większą część naszego życia spędzamy w pracy, oczywistym staje się fakt, że zachowanie właściwych proporcji pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym ma kolosalne znaczenie. Dzięki odpowiedniej równowadze możemy utrzymać satysfakcję z pracy bez szkody dla życia prywatnego. Z drugiej strony coraz powszechniejszy staje się trend work-life integration.

Czytaj dalej...

Przełomowe technologie w firmie

exutive search, sztuczna inteligencja

Żyjemy w świecie, w którym cyfrowe kompetencje i wykorzystanie najnowszych technologii przydaje się w codziennym życiu, a w biznesie staje się wręcz koniecznością. Przy wciąż rosnącej konkurencji i nasyceniu rynku firmy zmuszone są sięgać po arsenał nowoczesnych środków. Decyduje o tym z jednej strony chęć zdystansowania konkurencji, a z drugiej podniesienie własnej wartości.

Czytaj dalej...

EVP, czyli jak zdefiniować niepowtarzalną tożsamość firmy

W dzisiejszych czasach wciąż rosnąca konkurencja pomiędzy firmami wymusza na nich coraz to nowe podejście do biznesu. Jednym z ważniejszych, ale wciąż niedocenianych aspektów biznesowych jest świadome kształtowanie marki, czyli Employer Branding. Termin ten koegzystuje z innym pojęciem – Employee Value Proposition – i od niego właściwie należy rozpocząć omawianie tego tematu.

Czytaj dalej...

Gender Wars na rynku pracy

Różnice w wynagradzaniu kobiet i mężczyzn na niekorzyść tych pierwszych to zjawisko powszechne w większości krajów na świecie. Wynika przede wszystkim z stereotypowego postrzegania kobiety w społeczeństwie i definiowanie jej poprzez macierzyństwo, czyli, w zbiorowym mniemaniu, podstawową rolę jaką ma do spełnienia. Na szczęście silne tendencje emancypacyjne i liczne dyskusje społeczne na ten temat sprzyjają wyrównaniu dysproporcji płci na rynku pracy. Jak to wygląda w Polsce?

Czytaj dalej...

Benefitem Polska stoi – czym najczęściej kuszą pracodawcy?

Na obecnym wymagającym rynku pracy sama propozycja atrakcyjnego wynagrodzenia już nie wystarczy, by przyciągnąć do firmy najlepszych specjalistów. W związku z tym pracodawcy od dłuższego już czasu konkurują między sobą o talenty, oferując im przeróżne benefity. Co ważne, świadczenia pozapłacowe przestały być domeną wyłącznie międzynarodowych korporacji. Coraz więcej średnich i małych przedsiębiorców dostrzega bowiem ich znaczenie w motywowaniu pracowników. Jakie benefity są zatem najczęściej oferowane?

Czytaj dalej...