Jak HR może wykorzystać grywalizację?

Jednym ze sposobów na zaangażowanie i lepszą weryfikację umiejętności kandydata jest grywalizacja. W uproszczeniu polega ona na stworzeniu fabuły i ścieżki rozwojowej na wzór współczesnych gier komputerowych. Tłumaczymy w jaki sposób można wykorzystać grywalizację w procesie.

Czym jest grywalizacja i jakie płyną z niej korzyści w HR?

Grywalizacja zwana też gamifikacją to sposób na zainteresowanie potencjalnego pracownika swoją firmą zarówno przed rozpoczęciem etapu rekrutacji, jak i po zaproszeniu kandydata na rozmowę kwalifikacyjną. Profesjonalnie wprowadzona przez wcześniej przeszkolonych specjalistów ds. zarządzania zasobami ludzkimi, pozwala na poznanie mocnych stron pracowników i wyselekcjonowanie tych, u których zestaw cech jest najbardziej dostosowany do charakteru firmy.

Statystyki pokazują, że największą korzyścią z wprowadzenia grywalizacji jest praktycznie dwukrotnie zwiększona pula zgłaszających się kandydatów na wybrane stanowisko. Wprowadzenie osoby w stan „flow”, znacząco zwiększa jej zaangażowanie, dając poczucie obycia i zażyłości. Grywalizacja umożliwia zapoznanie z wartościami promowanymi przez firmę, jej atmosferą, a także przedstawienie środowiska w przyjazny, nienachalny sposób. Codzienne, na pozór monotonne czynności zaczynają stawać się czystą przyjemnością.

Technika ta może okazać się również pomocna na etapach onboardingu i employer brandingu, kiedy chcemy wprowadzić już zatrudnionego pracownika w nowe środowisko. Ogromną zaletą jest możliwość wdrożenia jej za pomocą utworzonej na tę potrzebę platformy online, gdzie użytkownicy (gracze) mogą podejmować swobodne wybory, ucząc się przy tym dobrych praktyk i zachowań polepszających relacje ze współpracownikami. Warto przy tym wszystkim pamiętać, że grywalizacja nie może być przymusowa. 

Przykłady grywalizacji stosowanej przy rekrutacji

Kiedy myślimy o grywalizacji nasuwa się pytanie, kto tak naprawdę stosuje tego typu techniki i co można z ich zastosowaniem osiągnąć. Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto zainteresować się realnymi, wziętymi z życia przykładami dużych marek.

My Marriott Hotel to gra opublikowana w portalu społecznościowym Facebook, której celem jest zachęcenie osób niepewnych swoich umiejętności do wzięcia udziału w procesie rekrutacji. Gra w wirtualnym środowisku przenosi nas do hotelu, gdzie możemy samemu zaprojektować własną restaurację, zakupić do niej wyposażenie, zarządzać swoim zespołem i obsługiwać gości. Można określić to jako symulację biznesową, która pozwala na przetestowanie się jeszcze przed wysłaniem swojej aplikacji.

Deloitte to międzynarodowa sieć spółek handlowych zajmująca się dostarczaniem usług doradczych i audytorskich z zakresu finansów. W kwestii grywalizacji HR, firma stworzyła dostępne dla każdego interaktywne wideo, gdzie szybko oraz przyjemnie możemy poznać zasady i atmosferę panującą w zespole. Pod koniec przedstawiani są pracownicy udzielający krótkiego wywiadu, odpowiadający na typowe, nurtujące aplikantów pytania.

Jak wykorzystać grywalizację w HR?

Wprowadzenie tego typu metod wiąże się z koniecznością odpowiedniego przeszkolenia, tak aby realnie odwzorować. Najlepsze efekty uzyskamy w momencie, gdy dział HR swoje idee przekaże do zespołów IT: programistów oraz projektantów. Będą oni odpowiedzialni za przygotowanie informacyjnego i interaktywnego systemu oprowadzającego potencjalnego kandydata po poszczególnych działach w formie wirtualnego spaceru. Grywalizacja procesu rekrutacji pozwala pokazać nasz mocne strony, zmotywować zmęczonego typowymi procesami pracownika oraz zwiększyć zadowolenie wprowadzając w „stan flow”.

Do najczęściej wykorzystywanych metod wdrażających grywalizację należą interaktywne filmy wideo, kursy i programy treningowe, w których użytkownicy podejmują określone wybory za co nagradzani są punktami, nagrodami i odznakami. W zależności od wielkości i celu przedsięwzięcia, osiągnięcia mogą być jawne, publikowane w rankingach oraz na profilach społecznościowych lub mieć zwyczajnie charakter informacyjny. Inną również znaną metodą wprowadzającą grywalizację są szkolenia z HR. Bardzo dobrą firmą zajmującą się organizacją i przeprowadzaniem szkoleń biznesowych z zakresu HR jest firma szkoleniowa GENWHY. Więcej o tych szkoleniach dowiesz się na stronie – https://genwhy.pl/doradztwo-konsulting-hr/

Zobacz także