Fach w ręku i w przyszłości

Myśląc o zawodach, które dają pewną przyszłość możemy podążać dwiema ścieżkami. Z jednej strony możemy myśleć o profesjach pewnych niczym śmierć i podatki. Dokładnie o te dwie rzeczy chodzi. Ludzie zawsze będą potrzebowali kogoś, kto pomoże im dbać o zdrowie, bo nasze ciała są kruche. Pracę zawsze znajdą lekarze, pielęgniarki i wszyscy przedstawiciele zawodów zajmujących się ochroną zdrowia. Podatki z kolei symbolizują cały system pułapek, który przy okazji budowania cywilizacji sobie stworzyliśmy. Zawsze będziemy potrzebować np. prawników jako naszych przewodników po tym grząskim gruncie. Z drugiej strony możemy wybierać zawód, patrząc na świat z perspektywy tego, jak funkcjonuje on teraz i jakie gałęzie biznesu się szczególnie prężnie się rozwijają. Tutaj oczywistym będzie wskazanie na sektor IT i nowych technologii. Kolejnym trendem jest praca w nowoczesnych centrach usług biznesowych. Z roku na rok powstaje bowiem coraz więcej korporacji zatrudniających ogromne liczby pracowników.

Predyspozycje do pracy w korporacji

Nie oszukujmy się, nie każdy nadaje się do pracy w korporacji. Nawet na mało wybrednym rynku pracownika centra biznesowe nie zatrudniają każdego, kto do nich aplikuje. Trzeba bowiem posiadać odpowiednie predyspozycje. Z jednej strony mamy umiejętności miękkie jak mobilność, elastyczność i komunikatywność potrzebne w środowisku międzynarodowym i specjalistycznym. Do tego takie kompetencje jak znajomość minimum dwóch języków, zdolność szybkiego przyswajania  informacji i nabywania nowych umiejętności oraz wiedza specjalistyczna. Oczywiście to wszystko z uwzględnieniem faktu, że mamy dwudziesty pierwszy wiek i głównym narzędziem pracy jest komputer, bez kompetencji cyfrowych zatem ani rusz. Z drugiej strony w zamian otrzymujemy naprawdę wiele:  gwarancję rozwoju, dzięki dodatkowym kursom i szkoleniom, finansowanie studiów, morze benefitów i oczywiście atrakcyjne wynagrodzenie.

Szkoła „korporacjuszy”?

Oczywiście nie istnieje jeden kierunek studiów zwany korpologią, który kształciłby przyszłych pracowników korporacji. Ludzie pracujący w centrach biznesowych mają różne wykształcenie, bądź związane z dziedzinami specjalistycznymi, którymi zajmuje się ich firma (finanse lub IT) albo humanistycznej, które nie daje im konkretnych „twardych” umiejętności, ale erudycję przydatną w kontaktach z klientami. Niemniej niedawno powstały studia podyplomowe, które mają przygotowywać do pracy w korporacji. Taki kierunek o nazwie “Nowoczesne usługi biznesowe” oferuje m.in. Szkoła Główna Handlowa. Studia te mają pomóc w nabyciu wiedzy, która może się przydać zarówno w centrach usług wspólnych (SSC), jak i działach R&D i centrach outsourcingu procesów biznesowych. Alternatywą są także kursy ABSL Academy, które składają się z wstępnej części e-learningoiwej i późniejszych case studies przy udziale uznanych specjalistów z branży. Całość kończy się 3 certyfikatami, które poświadczają na wysokim poziomie takie kompetencje jak negocjacje, komunikacja biznesowa i znajomość świata biznesu. Niezależnie od obranej ścieżki kariery będą to silne atuty w CV kandydata na stanowisko korporacyjne.

Od pewnego czasu, co raz częściej podczas rozmów kwalifikacyjnych padają pytania o perspektywy zwiększania swoich kwalifikacji w strukturach firmy i zdobycie pozycji eksperta. Ponadto, oczywiście centra SSC/BPO/ITO oferują młodym pracownikom szeroki pakiet benefitów – od standardowej karty MultiSport, kończąc na możliwości częstowania się w godzinach pracy nieograniczoną ilością Nutelli (oczywiście na koszt pracodawcy). To, czego oczekują w zamian to przede wszystkim odpowiednie kwalifikacje językowe i gotowość do przeszkolenia i przyswajania wiedzy. Jeśli do tego wszystkiego dodamy ukończone studia, po których kandydaci znają już zasady funkcjonowania tego typu firm tym lepiej!

– podkreśla Patrycja Lech-Łamasz, Starszy Konsultant w Dziale Rekrutacji Advisory Group TEST Human Resources.

Kariera w korporacji daje duże szanse do rozwoju kompetencji i osiągania coraz to wyższych szczebli drabiny stanowisk. Praca w środowisku międzynarodowym uczy innego spojrzenia na świat, które uznawane jest przez pracodawców nie tylko ze świata korporacji. Doświadczenie w pracy korporacji świadczy bowiem o zdolności do adaptacji i silnych kompetencjach miękkich, czyli pakiecie, który przyda się w każdym zawodzie.

Zobacz także