Codziennie spotykamy się z określeniem, że dana osoba jest kompetentna. Ale co tak dokładnie to znaczy? Co wpływa na to, że ktoś jest kompetentny lub nie? Dziś bierzemy pod lupę „kompetentność”.
Wiedza teoretyczna, praktyczne umiejętności i postawa – to wszystko składa się na kompetencje. Brak chociaż jednego czynnika z wymienionych powoduje, że ktoś nie jest w pełni kompetentny. Punkty te zyskujemy w wyniku nabywania doświadczenia, podczas dorastania, edukacji szkolnej, na studiach, kształtują nas także doświadczenia osobiste – rodzinne, koleżeńskie. Doświadczenia rozwijamy, praktykujemy i przekuwamy w umiejętności. Nasze predyspozycje wpływają na szybkość nauki i doskonalenia swoich umiejętności. Naukowcy dodają do tego fakt, że zarówno zespół kompetencji, jak i szybkość ich nabywania zależne są od naszego poziomu inteligencji i cech osobowości.
Należy zaznaczyć, że kompetencje przejawiają się w zachowaniu. Jeśli chcemy zmierzyć poziom kompetencji danej osoby, przede wszystkim musimy określić cel pomiaru, zdefiniować dane kompetencje – czyli na czym polegają, ustalić jakie zachowania są charakterystyczne dla tych kompetencji.
Do badania kompetencji wykorzystuje się m.in. takie narzędzia jak testy kompetencji, testy zdolności, testy psychometryczne czy wywiady ustrukturyzowane.