Siła relacji – dobre więzi w pracy są kluczem do szczęścia zawodowego

Choć o pracy często myślimy w kategoriach obowiązków, terminów i celów do zrealizowania, to w rzeczywistości jej prawdziwą siłą są… ludzie. To właśnie relacje, które budujemy ze współpracownikami, decydują o tym, jak czujemy się w miejscu pracy i jak chętnie do niej wracamy każdego dnia.

Badanie „Relacje w pracy”* pokazuje, że więzi zawodowe to jeden z najjaśniejszych punktów naszej codzienności. Zadowolenie z kontaktów ze współpracownikami oceniamy średnio na 6,7 w dziesięciostopniowej skali, a aż 60 proc. z nas przyznaje, że relacje w zespole są naprawdę dobre. Co więcej, 64 proc. ankietowanych Polaków twierdzi, że na co dzień spotyka w pracy ciekawych ludzi. To nie są jedynie znajomości na chwilę – w trakcie kariery zawodowej poznajemy średnio dwóch prawdziwych przyjaciół. Ciekawostką jest fakt, że najwyżej relacje te oceniają najmłodsi i najstarsi pracownicy, co pokazuje, że ich znaczenie pozostaje niezmienne na każdym etapie życia zawodowego.

Miejsce pracy – przestrzeń dla relacji i wartości

– Miejsce pracy to dla nas coś więcej niż tylko źródło dochodu. To przestrzeń, w której budujemy wartościowe, często wieloletnie relacje. Okazuje się, że w świecie spotkań online i pracy zdalnej wciąż cenimy sobie bezpośredni kontakt i dobrą atmosferę pracy w zespole. To właśnie ludzie sprawiają, że chcemy przychodzić do biura i angażować w powierzone zadania – podkreśla Dorota Pałysiewicz, dyrektor ds. HR w firmie Brown-Forman Polska.

W czasach, gdy coraz więcej osób pracuje hybrydowo lub zdalnie, takie słowa nabierają wyjątkowego znaczenia. To właśnie relacje są tym, co scala zespół i buduje poczucie przynależności. Dobre więzi zawodowe nie tylko ułatwiają codzienną komunikację, lecz także wspierają dobrostan psychiczny i zwiększają satysfakcję z pracy.

Relacje a dobrostan – inwestycja, która się zwraca

Eksperci podkreślają, że relacje w miejscu pracy mają ogromny wpływ na nasze poczucie szczęścia. – Badanie pokazuje, że takie relacje mogą być ważnym czynnikiem kształtowania szczęścia i dobrostanu w pracy, nawet jeśli nie wszystkie inne aspekty swojej kariery oceniamy równie pozytywnie. Dlatego tak ważne jest, by wspierać budowę relacji w zespole. Należy to robić nie tylko przez duże wydarzenia, takie jak choćby wyjazdy integracyjne, ale też trudniejsze, bardziej głębokie działania, budujące realną empatyczną kulturę firmową. Warto o tym pamiętać – zaznacza Agata Grzejda, ekspertka komunikacji wewnętrznej w Grupie Pracuj.

W praktyce oznacza to, że relacje nie mogą być efektem przypadku – powinny być pielęgnowane. Wspólne wartości, zaufanie i otwartość stają się fundamentem, na którym opiera się kultura organizacyjna nowoczesnych firm.

Nie da się jednak ukryć, że zawodowa rzeczywistość potrafi być trudna. Indeks Nastrojów Zawodowych pokazuje, że największym wyzwaniem dla Polaków jest poczucie odpowiedzialności w pracy, które generuje napięcie. Wysoko oceniamy też trudności w utrzymaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym oraz poziom stresu.

Z danych wynika, że największy stres i wypalenie odczuwają menedżerowie, ale i stażyści mierzą się z podobnym poziomem przeciążenia. Co ciekawe, dyrektorzy radzą sobie najlepiej z zachowaniem work-life balance, podczas gdy stażyści – najgorzej, co może sugerować, że umiejętność oddzielania pracy od życia prywatnego przychodzi z doświadczeniem.

Najbardziej stresującymi branżami okazują się prawo, HR oraz obsługa klienta. Z kolei pracownicy gastronomii i prawnicy najczęściej skarżą się na przebodźcowanie.

– Wielu pracowników, na początku swojej kariery presją, by szybko osiągnąć sukces, co w połączeniu z dużą odpowiedzialnością za realizowane projekty prowadzić może do przeciążenia Tak na przykład dzieje się w obszarach związanych z intensywnymi negocjacjami oraz obsługą klientów wymagają różnorodnych umiejętności zarówno biznesowych, systemowych oraz interpersonalnych, ale także odporności, aby radzić sobie z presją emocjonalną i jednocześnie dbać o swój dobrostan psychiczny. Aby poradzić sobie z tym wyzwaniem niezbędne są czas, doświadczenie oraz wsparcie zespołu – dodaje Dorota Pałysiewicz z Brown-Forman Polska.

W obliczu rosnących oczekiwań, stresu i presji, dobre relacje w pracy stają się nie tylko miłym dodatkiem, ale realną potrzebą. To one pomagają nam przetrwać trudne momenty, wspierają kreatywność i budują poczucie wspólnoty. Współpracownicy, którzy darzą się zaufaniem, łatwiej rozwiązują konflikty, chętniej dzielą się wiedzą i wzajemnie motywują do działania.


__

*Badanie Relacje w Pracy – Raport został przygotowany przez serwis Pracuj.pl. Dane ilościowe przedstawione w raporcie pozyskane zostały za pomocą badania opinii, przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia w lipcu 2025 r. wśród 2029 Polaków w wieku 18-65 lat w narzędziu Epanel.pl.

Zobacz także