Żyjemy w świecie, w którym cyfrowe kompetencje i wykorzystanie najnowszych technologii przydaje się w codziennym życiu, a w biznesie staje się wręcz koniecznością. Przy wciąż rosnącej konkurencji i nasyceniu rynku firmy zmuszone są sięgać po arsenał nowoczesnych środków. Decyduje o tym z jednej strony chęć zdystansowania konkurencji, a z drugiej podniesienie własnej wartości.
Sposoby na podwyżkę
Nie ma się co oszukiwać, najważniejszym czynnikiem motywującym nas do pracy jest wynagrodzenie. Nic więc dziwnego, że wraz z rosnącymi kosztami życia, oczekujemy wzrostu naszej pensji. W tej kwestii nie zawsze jednak można liczyć na inicjatywę pracodawcy, dlatego warto zadbać o podwyżkę samodzielnie. Są dwie możliwości uzyskania większej płacy: negocjacje z pracodawcą lub zmiana pracy na lepiej płatną.
Targi pracy sposobem na pozyskanie pracowników
Niezależnie od branży większość firm ma dziś problem z pozyskaniem rąk do pracy, szczególnie zaś ciężko jest w przypadku rekrutacji specjalistów. Rynek pracownika rządzi się bowiem swoimi prawami, a pracodawcy muszą niemal stawać na głowie, aby wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć kandydatów do pracy. Szacuje się, że już co trzecie przedsiębiorstwo pracuje w tym celu nad swoją marką i wzmacnia ją różnymi dostępnymi metodami.
Polscy pracownicy lojalni, ale do czasu
W sytuacji gdy mamy czynienia z rynkiem pracownika, a fluktuacja kadr w firmach osiąga wysokie poziomy, lojalność powinna być oczkiem w głowie pracodawców. Tymczasem można śmiało powiedzieć, że polski rynek pracy jest pod tym względem w tyle za innymi krajami Europy. Chodzi tu głównie o pracodawców, którzy póki co są jeszcze w dość dobrej sytuacji, ale ze względu na dynamikę rynku powinni uwzględnić w swoich kalkulacjach gratyfikację dla starszych stażem pracowników.
EVP, czyli jak zdefiniować niepowtarzalną tożsamość firmy
W dzisiejszych czasach wciąż rosnąca konkurencja pomiędzy firmami wymusza na nich coraz to nowe podejście do biznesu. Jednym z ważniejszych, ale wciąż niedocenianych aspektów biznesowych jest świadome kształtowanie marki, czyli Employer Branding. Termin ten koegzystuje z innym pojęciem – Employee Value Proposition – i od niego właściwie należy rozpocząć omawianie tego tematu.
Gender Wars na rynku pracy
Różnice w wynagradzaniu kobiet i mężczyzn na niekorzyść tych pierwszych to zjawisko powszechne w większości krajów na świecie. Wynika przede wszystkim z stereotypowego postrzegania kobiety w społeczeństwie i definiowanie jej poprzez macierzyństwo, czyli, w zbiorowym mniemaniu, podstawową rolę jaką ma do spełnienia. Na szczęście silne tendencje emancypacyjne i liczne dyskusje społeczne na ten temat sprzyjają wyrównaniu dysproporcji płci na rynku pracy. Jak to wygląda w Polsce?
Reputacja znaczy wszystko
By skutecznie rekrutować pracowników w dzisiejszych czasach, należy znać ich potrzeby i wiedzieć, jakie są ich oczekiwania odnośnie pracy. Wraz z wkroczeniem na rynek pracy młodego pokolenia zmieniły się również pracownicze priorytety.
Benefitem Polska stoi – czym najczęściej kuszą pracodawcy?
Na obecnym wymagającym rynku pracy sama propozycja atrakcyjnego wynagrodzenia już nie wystarczy, by przyciągnąć do firmy najlepszych specjalistów. W związku z tym pracodawcy od dłuższego już czasu konkurują między sobą o talenty, oferując im przeróżne benefity. Co ważne, świadczenia pozapłacowe przestały być domeną wyłącznie międzynarodowych korporacji. Coraz więcej średnich i małych przedsiębiorców dostrzega bowiem ich znaczenie w motywowaniu pracowników. Jakie benefity są zatem najczęściej oferowane?
Cyfryzacja w Polsce na tle UE
Z badań przeprowadzonych przez The Digital Economy and Societ Index (DESI) w 2017 roku wynika, że Polska zajmuje 6 od końca miejsce na liście krajów UE, jeśli chodzi o kompetencje cyfrowe. W analizie brano pod uwagę takie czynniki jak umiejętności cyfrowe obywateli, jakość infrastruktury, skalę wykorzystania internetu do komunikacji i transakcji, cyfrowe usługi publiczne, a także stopień ucyfrowienia przedsiębiorstw.
Początek kariery zawodowej a wysokość zarobków
Wybierając profil studiów, niekoniecznie kierujemy się przyszłymi zarobkami. Dla wielu ludzi liczy się w pierwszej kolejności możliwość samorealizacji i rozwijanie swoich pasji, a to niestety nie zawsze idzie w parze z wysokim wynagrodzeniem. Jeśli jednak zależy Ci na dobrej płacy zaraz po studiach, przy wyborze specjalizacji musisz wziąć pod uwagę wskaźniki rynku pracy.