Jakie wyzwania czekają na headhunterów i rekruterów? Czy w 2016 roku będzie można mówić o rynku pracownika? To może być pracowity rok dla działów personalnych i firm rekrutacyjnych.
Zgodnie z danymi GUS za III kwartał 2015 roku popyt na pracowników zwiększył się znacząco od poziomu odnotowanego w analogicznym okresie poprzedniego roku. Stopa bezrobocia wciąż utrzymuje się na jednocyfrowym wyniku. W związku z tym firmy mogą mieć problemy ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników.
Walka o talenty i rynek pracownika
Eksperci z branży HR są zgodni co do tego, że największym wyzwaniem dla pracodawców i działów personalnych będzie pozyskanie pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. Według prognoz za 15 lat na rynku pracy może być o 3 mln mniej aktywnych zawodowo Polaków. Niż demograficzny i starzejące się społeczeństwo powodują, że ubywa wykwalifikowanych pracowników z doświadczeniem. Firmy będą musiały przeznaczyć więcej uwagi do procesu rekrutacji pracowników, by znaleźć ludzi o odpowiednich kompetencjach. Może zatem wzrosnąć rola zewnętrznych firm rekrutacyjnych i headhuntingu, ponieważ wyszukanie i zrekrutowanie specjalisty będzie wymagało zupełnie innego podejścia. Samo ogłoszenie o pracę może okazać się niewystarczające.
Dostrzegają to sami zainteresowani i dlatego stają się bardziej roszczeniowi, częściej odrzucają propozycje i pozwalają sobie na przebieranie w ofertach. W niektórych branżach już teraz można mówić o rynku pracownika. Na ilość propozycji nie muszą narzekać programiści i inżynierowie, którzy są najbardziej poszukiwani na rynku pracy. Także w innych branżach kandydaci mogą czuć się bardziej pewnie niż przed rokiem.
Nie stracić cennych pracowników
Specjaliści ds. personalnych będą musieli nie tylko zająć się rekrutacją, ale także odpowiednim zarządzaniem obecnie zatrudnionymi pracownikami. Pracodawcy muszą już teraz budować dobrą markę, by wyprzedzić konkurencję. W walce o talenty trzeba będzie zadbać nie tylko o pozyskanie nowych specjalistów, ale także o to, by nie stracić tych już zrekrutowanych. Działania polegające na budowaniu przywiązania pracowników i identyfikacji z marką wśród podwładnych będą bardziej złożone niż dotychczas. Trzeba będzie podejmować bardziej zróżnicowane decyzje, dostosowane do konkretnych osób. Liczyć się będzie także dobra atmosfera i prestiż firmy. Systemy motywacyjne, benefity i świadczenia pozapłacowe to podstawa. Trudniej jednak będzie zadbać o dobrą atmosferę i prestiż firmy.
Zmiany w umowach
Firmy rekrutacyjne zwracają uwagę również na zmiany w prawie pracy. Od nowego roku wzrosną wynagrodzenia i płaca minimalna. W przeliczeniu na godzinę będzie ona wynosić ok. 14 zł brutto. Czas pokaże jak na sposoby rekrutacji i kondycję agencji pracy tymczasowej wpłynie oskładkowanie umów cywilno-prawnych.