Rozwój pracowników jest niezwykle ważny z punktu widzenia organizacji. Coraz więcej firm decyduje się na organizację szkoleń lub spotkań coachingowych. Przedsiębiorcy chcą, aby ich personel posiadał wiedzę i umiejętności adekwatne do wykonywanej pracy i takie, które zawsze będą aktualne. Jeżeli jednak decydujemy się na przeszkalanie pracowników, trzeba pamiętać, aby robić to z głową. Oto kilka zasad, dzięki którym zarządzanie szkoleniami będzie łatwiejsze.
Priorytet? Ustalić priorytety
Jeżeli w niedalekiej przyszłości pragniemy przeprowadzić w firmie szkolenia, to dobrze jest ustalić priorytety. Jaką wiedzę chcemy przekazać pracownikom? Jakich praktycznych umiejętności chcemy ich nauczyć? I do czego się one przydadzą? Na rynku dostępnych jest tak wiele firm szkoleniowych oraz doradczych, oferujących tak bogaty zestaw usług, że wybranie tematu szkolenia nie powinno być problemem. Ważne jednak, aby kurs ten rzeczywiście wnosił do zespołu jakąś wartość, która będzie miała rzeczywisty wpływ na kondycję biznesu. Dlatego dobrym pomysłem będzie wcześniejsze zbadanie potrzeb firmy oraz personelu.
Moda na indywidualizm
Podczas planowania szkoleń dobrze jest wziąć pod uwagę nie tylko firmę jako całość. Organizację tworzą ludzie, dlatego warto poświęcić trochę czasu na analizę indywidualnych potrzeb, korektę błędów oraz wsparcie pozytywnych zachowań. Może dobrym pomysłem będzie przeprowadzenie sesji assessment centre? Ta popularna obecnie metoda, służąca sprawdzeniu, jak pracownik radzi sobie na swym stanowisku, ma bardzo wielu zwolenników – właśnie dlatego, że skierowana jest na indywidualnego członka zespołu, a nie na personel jako całość.
Równość przede wszystkim
Skupienie uwagi na indywidualności w miejscu pracy wymusza niejako taki sposób działania, aby każdy pracownik był jak najbardziej zadowolony. Chodzi o to, że gdy planujemy szkolenia, to zapewne rozpisujemy je na odpowiednie człony w firmie. Kadra zarządzająca będzie przecież uczyć się czegoś innego, niż np. specjalista ds. sprzedaży. Przy “dopasowywaniu” szkoleń do pracowników musimy być uważni. Nie wolno nam nikogo pominąć, ani faworyzować pewnej grupy pracowników na rzecz innych. Jeśli wszyscy będą czuli się równi i w firmie zapanuje zgoda, to biznes tylko na tym skorzysta.
Niech budżet będzie z wami
Przygotowanie planu szkoleń niesie ze sobą jeszcze jedną korzyść. Każda firma wydziela zapewne określony budżet na przeprowadzenie szkoleń, np. w ciągu następnego roku. Co jednak, jeżeli pieniądze skończą się za wcześnie, a czeka nas jeszcze ważne szkolenie? Istnieją kursy, które bezwzględnie trzeba przeprowadzić i są też takie, które możemy potraktować jako uzupełniający wiedzę dodatek. Najlepiej więc będzie, jeżeli rozpiskę szkoleń stworzymy odpowiednio wcześnie i skrupulatnie zaplanujemy wydatki.
Zarządzanie szkoleniami jest w firmie czymś niezbędnym. Rozwój personelu stanowi w świecie biznesu tak istotną wartość, że bagatelizowanie go, albo odkładanie na później przyniesie w końcu rzeczywiste straty. Nie pozostaje więc nic innego, niż wybrać odpowiednie szkolenia i jak najszybciej wpisać je do kalendarza.