Biznes po niemiecku

Wykazanie się kompetencjami językowymi przez kandydata zawsze uznawane było za atut podczas rekrutacji pracowników. Oczywiście zapotrzebowanie na znajomość danego języka zmienia się w zależności od sytuacji na rynku pracy i potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa. Jeszcze kilkanaście lat temu w Polsce mało kto potrafił płynnie posługiwać się językiem angielskim, a w CV królował przede wszystkim język rosyjski. Teraz to właśnie ten pierwszy stał się najważniejszy, jest nie tylko uniwersalnym językiem nauki, ale również biznesu. O ile wciąż jest istotny poziom biegłości, to sama podstawowa znajomość angielskiego stała się standardem rynku pracy. Dlatego, żeby się wyróżnić spośród tysięcy kandydatów, warto wykazać się znajomością przynajmniej jeszcze jednego języka.

Choć biznesy prowadzi się w wielu językach, bez wątpienia, najbardziej popularny to język angielski. Pewnie ciężko byłoby znaleźć kraj, w którym nie da się komunikować w tym języku, przejął on bowiem rolę dawnej łaciny, która była językiem uniwersalnym. Ostatnimi laty popularny staje się również język chiński ze względu na ogromny rozwój gospodarki Chin. Prognozy mówią również o potencjalnym wzroście zapotrzebowania na pracowników ze znajomością arabskiego. Niemniej od setek lat w Europie jednym z najważniejszych języków jest niemiecki. Językiem tym posługuje się bardzo wiele firm z bogatych krajów takich jak Niemcy, Austria czy Szwajcaria. Znajomość niemieckiego jest więc bardzo ceniona w wielu firmach współpracujących z przedsiębiorstwami z tych państw. Przydaje się również w kontaktach z wieloma instytucjami Unii Europejskiej. Pracownicy posługujący się językiem niemieckim potrzebni są jednak nie tylko polskim firmom szukającym nowych kierunków rozwoju. Wiele niemieckich firm lub takich, które obsługują niemieckojęzycznych klientów, otwiera w Polsce swoje filie, korzystając z dużej dostępności wykwalifikowanych pracowników przy relatywnie niższych kosztach zatrudnienia w porównaniu do krajów strefy euro. W takich firmach język niemiecki ceniony jest szczególnie, niezbędny jest bowiem w kontaktach zarówno z klientami, jak i kierownictwem firmy.

Oczywiście każdy wpis w CV powinien mieć silne poparcie w rzeczywistości. W przypadku języka najlepszym potwierdzeniem umiejętności jest certyfikat językowy. Możliwe jest uzyskanie certyfikatu na różnych poziomach od A1 do C2, które obrazują dokładny stopień biegłości językowej. Rzecz jasna większość firm i tak sprawdza kandydatów przez krótkie rozmowy telefoniczne prowadzone w danym języku. Niektóre przedsiębiorstwa przeprowadzają również testy przekrojowo sprawdzające umiejętności językowe. Często ma to dodatkową funkcję zakwalifikowania na dany poziom w celu dalszego dokształcenia pracownika.

Oczywiście język to nie wszystko. Pracodawcom zależy bowiem zarówno na kompetencjach miękkich, jak i na umiejętnościach cyfrowych i odpowiedniej wiedzy specjalistycznej. O dodatkowym języku takim jak niemiecki, należy jednak myśleć jako o silnym atucie, który wybija nas ponad poziom przeciętnego kandydata. Warto także pamiętać, że władając językiem obcym innym niż podstawowy angielski, możemy liczyć na wyższe wynagrodzenie. Zwłaszcza, jeśli chcemy rozpocząć karierę w międzynarodowej korporacji.

Zobacz także