HR-owiec i papierkowa robota? Już nie!

Bdokumentyranża HR rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. W coraz większej liczbie firm zauważa się, że działy Human Resources są potrzebne, a zadania przeciętnego specjalisty ds. zarządzania zasobami ludzkimi nie ograniczają się jedynie do papierkowej roboty. Jakie perspektywy czekają branżę HR w niedalekiej przyszłości?

Rekrutacja i znacznie więcej

Jak wynika z drugiej edycji badania “HR-owca portret własny”, obecnie do kluczowych obszarów działalności specjalistów HR należą: rekrutacja (93%), selekcja aplikacji (91%), a także Employer Branding, czyli budowanie wizerunku firmy jako pracodawcy (67%). Wśród wyzwań, z jakimi muszą sobie dziś radzić HR-owcy, wymienić można małą liczbę aplikacji (28%) oraz budowanie wizerunku firmy jako pracodawcy (13%). To właśnie na tych obszarach dzisiejsi specjaliści powinni się szczególnie koncentrować.

Człowiek nie samą pracą żyje

Jakie jeszcze aspekty HR należałoby rozwijać? Jak twierdzą eksperci, bardzo ważne staje się zarządzanie ludźmi poprzez wartości. Co to oznacza w praktyce? Chodzi między innymi o to, że dla wielu pracowników (szczególnie tych z młodszych pokoleń), prócz wynagrodzenia i stabilności pracy, liczą się jeszcze inne wartości – na przykład równowaga pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, możliwość wykazania się i wykorzystania własnych pomysłów, pozytywna atmosfera w miejscu pracy. Dziś firmy przestają być zbiorowiskiem ludzi, stanowiących pionki na wielkiej korporacyjnej szachownicy. Zamiast tego przekształcają się w miejsca, sprzyjające indywidualnemu rozwojowi. Praca zamiast ograniczać, pozwala rozwinąć skrzydła. I na tym właśnie powinni skupić się eksperci, dla których zarządzanie zasobami ludzkimi jest chlebem powszednim.

Kreatywność przyciąga kreatywność

Nowoczesny HR-owiec wiele czasu poświęca na rekrutację. Warto więc sprawić, by również i ona stała się nowoczesna. Specjaliści ds. HR wciąż wymyślają nowe strategie rekrutacyjne, wykorzystują nowe narzędzia. Ogłoszenie na portalu internetowym, telefon i zaproszenie na schematyczną rozmowę przestają być dziś wystarczające. Spójrzmy na to tak: jeśli wymagamy od kandydata kreatywności, to pokażmy mu to w równie kreatywny sposób. Możemy wykorzystać takie metody rekrutacji, jak gamifikacja, media społecznościowe i wiele innych. Jedno jest pewne – dzisiejsze działy HR powinny przestać skupiać się na tym, żeby pokazać, że są ważne. Niech HR-owcy zaczną raczej wychodzić poza utarte schematy, lepiej komunikować się z ludźmi i pomagać im się rozwijać – tak, żeby każdy skorzystała na tym nie tylko firma, lecz także indywidualny pracownik.

Zobacz także