Wysokie zarobki w zasięgu ręki. Dlaczego warto piąć się w górę?

zarobkiKto z nas choć raz nie zastanawiał się nad tym, co zrobić, żeby dużo zarabiać? Czy zawsze trzeba zaczynać od minimalnej pensji krajowej? I ile lat potrzeba, by wynagrodzenie stało się zadowalające? Jak można się było tego spodziewać, wszystko zależy od zawodu, w którym postanowimy się rozwijać.

Od „zera” do bohatera

Nietrudno odgadnąć, że rozpiętość zarobków między stanowiskiem zwykłego pracownika a kierownika, jest ogromna. Czasem różnica jest tak wielka, iż trudno nam w to uwierzyć. Okazuje się jednak, że pozycja kierownika nie zawsze musi pozostawać jedynie w sferze marzeń. Wielu pracownikom udaje się bowiem dostać na to stanowisko już po paru latach praktyki w zawodzie. A wtedy wraz ze statusem, gwałtownie zmienia się także ich wynagrodzenie – oczywiście na lepsze.

Sprzedaż się opłaca

Największe zróżnicowanie pod względem pozycji zajmowanej w firmie, zauważyć można w zawodzie sprzedawcy. Początkowy okres zatrudnienia (poniżej roku) nie wygląda zbyt ciekawie – zarobki oscylują wtedy w okolicach 1 440 zł netto (w przypadku sprzedaży odzieży, biżuterii i dodatków). Na nieco wyższe, lecz nadal niskie wynagrodzenie mogą liczyć sprzedawcy w obszarze IT i telekomunikacji oraz medycyny i farmacji. Osoby takie, na początku swojej kariery zarabiają ok. 2 000 zł netto.

Na szczęście, niskie płace w zawodzie sprzedawcy nie są niezmiennym elementem. Już po stosunkowo krótkim okresie (powyżej roku) można dostać awans. Praca na wyższym stanowisku w sprzedaży jest zaś jednym z najlepiej opłacanych fachów. Osoby, które zajmą pozycję kierownika sprzedaży, mogą zarobić tutaj już ok. 9 747 zł netto w farmacji/medycynie, a dyrektorzy sprzedaży tej samej specjalności – 13 400 zł netto.

Marketing z wizją na przyszłość

Przeskok w pracy przy zmianie stanowiska na kierownicze, dotyczy jednak nie tylko obszaru sprzedaży. Sporą różnicę widać bowiem także w marketingu. Przykładowo, specjalista ds. marketingu zarabia średnio ok. 4 717 zł netto, a kierownik – 9 125 zł netto. Wynagrodzenie dyrektora marketingu sięga zaś aż 15 000 zł netto.

Dobra pensja na start

Trochę inaczej sprawa wygląda w branży IT. Tutaj kierownik również dużo zarabia, ale ze względu na wysokie zapotrzebowanie na specjalistów, również i „szeregowy” pracownik nie może narzekać na niskie zarobki. Otrzymuje on średnio 3 500 zł netto za miesiąc pracy, a kwota nie przestaje rosnąć w miarę nabywania doświadczenia. Po kilku latach bowiem, płaca specjalisty IT dobija bowiem średnio do 8 000 zł. Przejście na wyższą pozycję nie wiąże się już tutaj z tak wielkim przeskokiem – kierownik IT zarabia ok. 9 700 zł netto, a dyrektor 12 933 zł netto.

Czego więc potrzeba, by dobrze zarabiać? Najwyraźniej na rynku liczą się tak doświadczenie, jak i umiejętności zarządcze. Wniosek jest tylko jeden: gdy pojawia się szansa na awans, warto o niego walczyć.

Zobacz także