Pracodawca zakłada, że to on trzyma w ręku wszystkie karty, skoro ktoś stara się o pracę u niego. Jednak jest kilka rzeczy, które mogą odstraszyć nawet najlepszego kandydata, już podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
Doświadczeni specjaliści, najlepsi pracownicy – o to pracodawcy muszą walczyć i konkurować tak, by to z nimi podjął współpracę pożądany kandydat. Ale nieuprzejmość czy nieprzygotowanie prowadzącego wywiad mogą zaprzepaścić szansę na zatrudnienie odpowiedniej osoby.
Zerknijmy na siedem powszechnych zniechęcających zachowań osób rekrutujących:
1. Mówienie niestosownych rzeczy. Nawet jeżeli w firmie panuje przyjazna, nieformalna atmosfera, przeklinanie w czasie rozmowy o pracę jest wysoce nieadekwatne. Można wspomnieć o luźnej atmosferze, ale nie należy przesadzać z egzemplifikowaniem niektórych zachowań.
2. Bycie nieprzygotowanym. Przygotowanie do rozmowy wymaga pracy zarówno po stronie kandydata jak i pracodawcy. Trzeba przeglądnąć CV kandydata i zapoznać się z informacjami tam zawartymi. Gdy podczas pierwszych minut wywiadu prowadzący będzie dopiero czytał CV, kandydat poczuje się on nieważny i nieistotny z punktu widzenia firmy.
3. Mówienie za dużo. Nie można dopuścić do sytuacji podczas której kandydat jest zmuszony do mówienia tylko i wyłącznie o sobie. Rozmowa o pracę powinna być wyważona – musi być czas na rozmowę o kandydacie, o firmie, o stanowisku ale również trzeba znaleźć czas na odpowiedzenie na pytania kandydata. Jak inaczej ma on podjąć decyzję, czy chce pracować w danej firmie, czy nie
4. Pośpiech. Kandydaci często biorą dzień wolny, by wziąć udział w rozmowie o pracę, nie wspominając już o przygotowaniach do rozmowy. Jeśli kandydat będzie miał wrażenie, że pracodawca się spieszy, że nie ma czasu, że za drzwiami stoi kolejny kandydat, znów poczuje się nieważny i lekceważony.
5. Nie sporządzanie notatek. Wiadomo, że firma przeprowadza kilka lub kilkanaście wywiadów zanim wybierze odpowiednią osobę. Jak zatem ufać, że nic się nie pomiesza i nie poprzestawia, jeżeli osoba prowadząca wywiad nie sporządza notatek? Jeśli nie pokażemy, że skupiamy naszą uwagę na przeprowadzanej rozmowie, również wystraszymy kandydata.
6. Zbytnie komplikowanie procesu aplikacyjnego. Większość osób szukających pracy wiedzą, że muszą przejść przez dwa lub trzy etapy zanim otrzymają ofertę pracy, ale jeśli proces jest zbyt skomplikowany i zagmatwany, są duże szanse, że zniechęci on wielu potencjalnych kandydatów.
7. Brak informacji o stanowisku. Z zasady rozmowa przeprowadzana jest po to, by ocenić, czy dany kandydat nadaje się do pracy na konkretnym stanowisku. Jak można tego dokonać, jeżeli osoba przeprowadzająca wywiad nie ma pojęcia o wymaganiach dotyczących tego stanowiska.
Wszystkie te błędy pokazują brak szacunku do kandydata. Jeżeli pracodawca nie szanuje naszej osoby już w czasie rozmowy kwalifikacyjnej, to jaką kandydat ma gwarancję, że będzie szanowany jako pracownik?