Kupowanie to jego praca – o specjaliście ds. zakupów

Nspecjalista ds. zakupówie lubisz robić codziennych zakupów? Nudzi cię szwędanie się między półkami i porównywanie ofert róznych sklepów? Pomyśl, że są ludzie, którzy zajmują się tym zawodowo i to na znacznie większą skalę, niż przechadzka po galerii handlowej. Sprawdzamy, jakie kwalifikacje musi posiadać dobry specjalista ds. zakupów i na czym tak właściwie polega jego praca.

Oczekiwania vs. rzeczywistość

Jeśli komuś wydawałoby się, że praca specjalisty ds. zakupów polega na chodzeniu po drogich sklepach i wybieraniu dla kogoś ubrań itd., to może się on rozczarować. Tak naprawdę to dwa różne stanowiska. Osoba zajmująca się strategią zakupową w firmie musi łączyć wiele umiejętności. Powinna nie tylko dobrze znać się na ekonomii i kwestiach finansowych, ale także musi posiadać zdolności organizacyjne i typowo HR-owe. Dlatego też trudno znaleźć kierunek, po którym absolwent mógłby znaleźć pracę w zawodzie. Najczęściej to doświadczenie kształtuje takiego pracownika i właśnie kilkuletni staż na tym stanowisku jest najbardziej ceniony w branży.

Jak wygląda jego praca?

Specjalista ds. zakupów tworzy strategię zakupową w organizacji, pilnując by z jednej strony nie występowały przerwy w dostawach materiałów, a z drugiej koszty były jak najbardziej zoptymalizowane. Osoba na takim stanowisku musi więc wciąż analizować sytuację na rynku, być na bieżąco z cenami materiałów i ofertą producentów. Powinien on także utrzymywać kontakty z dostawcami i za każdym razem negocjować warunki umów. Wszelkie jego zadania muszą być zawsze związane z działalnością przedsiębiorstwa oraz potrzebami firmy zarówno bieżącymi, jak i w planie długoterminowym.

Jakie kompetencje?

Dobry specjalista ds. zakupów posiada szereg kompetencji z różnych dziedzin. W związku z jego głównym obszarem działalności, czyli analizą rynku, powinna go cechować zdolność logicznego myślenia, dobra znajomość rynku i gospodarki oraz praw ekonomii. Oprócz takich kierunkowych kompetencji powinien także posiadać zdolności interpersonalne. Liczne kontakty z producentami, dostawcami i specjalistami ds. logistyki wymagają umiejętności komunikacyjnych oraz negocjacyjnych. Najczęściej to właśnie osoba na takim stanowisku ustala wstępne warunki kontraktów.

Specjalista ds. zakupów jest odpowiedzialny za kontakty z dostawcami, ocenę współpracy oraz szukanie coraz to nowych sposobów optymalizacji swoich działań. Pracownik jest wręcz zmuszony do nieustannych analiz sposobu zarządzania relacjami z partnerami – wyjaśnia Piotr Pociask z serwisu RaportPłacowy.pl

Chyba nie trzeba dodawać, że nasz specjalista językiem angielskim powinien posługiwać się w stopniu eksperta. W zależności od branży przedsiębiorstwa, w którym jest zatrudniony, jego specyfiki i obszaru działania wymagana bywa także znajomość całkiem egzotycznych języków.

Zobacz także