W sytuacji gdy mamy czynienia z rynkiem pracownika, a fluktuacja kadr w firmach osiąga wysokie poziomy, lojalność powinna być oczkiem w głowie pracodawców. Tymczasem można śmiało powiedzieć, że polski rynek pracy jest pod tym względem w tyle za innymi krajami Europy. Chodzi tu głównie o pracodawców, którzy póki co są jeszcze w dość dobrej sytuacji, ale ze względu na dynamikę rynku powinni uwzględnić w swoich kalkulacjach gratyfikację dla starszych stażem pracowników.
Generalnie przyjęło się uważać, że Polacy są lojalni wobec pracodawców. Warto jednak wziąć pod uwagę, że pogląd ten wynika z doświadczeń minionej epoki. Czasy, gdy w jednej firmie można było pracować do emerytury minęły bowiem bezpowrotnie. Dziś największa grupa badanych pracowników (43,4%) uważa, że idealny czas pracy w jednym miejscu to zaledwie 3 do 5 lat. Jedynie 12,5% ankietowanych deklarowało chęć pracy u jednego pracodawcy przez 15 lat. Jak widać wiele się zmieniło, choć typowych “skoczków” – czyli takich, którzy nie wytrzymali by w jednej firmie nawet roku, jest zaledwie 1,7%.
Podobne wyniki nie powinny być jednak dla nikogo zaskoczeniem. Pracodawcy wciąż zdają się bowiem nie doceniać wystarczająco lojalnych pracowników. A przecież ci, którzy pozostają w jednej firmie dłużej powinni być odpowiednio premiowani. Co prawda spora część badanych uważa, że lojalność skutkuje korzyściami finansowymi i niefinansowymi – odpowiednio 27,9% i 20,7%. Z drugiej jednakże strony, aż 33,1% z nich uważa, że zarówno nowi, jak i starzy pracownicy otrzymują takie same korzyści od pracodawcy.
Badania tego typu pokazują, że pomimo zmian pokoleniowych i ostatnich trendów na rynku pracy, Polacy pozostają stosunkowo lojalni i nie są tzw. “skoczkami”. Natomiast tak czy siak, tylko kwestią czasu jest, aż pracodawcy będa zmuszeni zawalczyć – nie tylko o nowych, ale też o starych pracowników, oferując im np. dodatek stażowy lub zwiększając odpowiednio wynagrodzenie zasadnicze.