Języki obce a wynagrodzenia w branży SSC/BPO

Przyjęło się uważać, że w Polsce prawie każdy potrafi władać językiem angielskim. Jest w tym sporo prawdy, szczególnie wśród najmłodszego pokolenia wchodzącego obecnie na rynek pracy. Jednak, aby liczyć na najlepszą pracę i zwiększyć swoją atrakcyjność w oczach potencjalnych pracodawców, warto znać jeszcze inne języki obce. Co więcej, zarobki osób na tych samych stanowiskach potrafią się różnić w zależności od umiejętności lingwistycznych.

Taki trend jest szczególnie widoczny w prężnie rozwijającej się branży SSC/BPO. Pracodawcy starają się być na bieżąco i badać wynagrodzenia z uwzględnieniem znajomości konkretnych języków. Wszystko po to, aby zachować konkurencyjność na rynku pracy, ale też dlatego, żeby zatrzymać obecnych pracowników.

Krakowska firma manaHR od lat zajmująca się analizami wynagrodzeń podjęła temat i przebadała 40 firm z branży SSC/BPO. Uwzględniono takie języki jak angielski, francuski, hiszpański, włoski i niemiecki. Celem było ustalenie, jaki bonus oferują pracodawcy pracownikom w zależności od zajmowanego stanowiska. Dodatkowo dane zostały porównane z badaniami z lat poprzednich (2017 i 2018), przeprowadzono też prognozy na rok 2020.

Dzięki temu firmy korzystające z Raportu Płacowego będą w stanie zobaczyć, jak prezentował się rozwój wynagrodzeń  w przeciągu ostatnich lat oraz na jakie zmiany i trendy trzeba przygotować się w najbliższej przyszłości.

Raport uwzględnia też udział i częstotliwość występowania danego języka w badanych firmach na podstawie pracowników obsługujących procesy w obcym języku. Umożliwia to ustalenie jaki z nich jest najrzadszy i o jakie grupy pracowników trzeba “dbać” najbardziej. 

Każda firma myśląca perspektywicznie powinna skorzystać z tego badania. Znajomość średnich stawek i wartości bonusów w branży SSC i BPO zwiększa przewagę konkurencyjną i optymalizuje politykę płacową. Ponadto ułatwia rekrutację pracowników i zmniejsza odpływ kadr do konkurencji.

Zobacz także