Przed dzisiejszym przywódcą zespołu stoi szereg trudnych zadań. Musi on nie tylko kontrolować przebieg pracy i sprawdzać, czy wszystko idzie zgodnie z planem, ale także dbać o dobrą atmosferę w firmie. Każdy jednak wie, że jedni liderzy radzą sobie z tym zadaniem lepiej, a inni trochę gorzej. Jak zatem powinno wyglądać idealne zarządzanie zespołem?
Lider a organizacja pracy
Każdy przywódca ma pewien styl zarządzania. Nawet, jeśli nie zdaje sobie z tego sprawy. Niektórzy preferują dynamiczne działanie, nastawione na cel; inni z kolei wolą poświęcić więcej uwagi podwładnym. Skuteczny przywódca powinien dbać o odpowiednią organizację pracy w firmie. Oznacza to skupienie się na każdym pracowniku z osobna i rozdzielanie zadań tak, aby współgrały z kompetencjami członków zespołu. Tymczasem wiemy, że w praktyce nie zawsze wygląda to do końca tak, jak powinno. Liderzy owszem, rozdzielają zadania i wydają masę poleceń, ale na tym często kończy się ich praca. Skuteczne zarządzanie zespołem wymaga jednak czegoś więcej.
Dobry przywódca tego nie robi
Przywódcy popełniają często sporo błędów, które później odbijają się na funkcjonowaniu firmy. Oto kilka z nich.
- Autokratyczny styl zarządzania – o ile wydawanie podwładnym poleceń jest konieczne, żeby biznes działał sprawnie, to skupianie się jedynie na tej czynności nie przyniesie wymiernych rezultatów. Pracownicy, którym od rana będzie spadała na głowę lawina rozkazów, zadań do wykonania i poleceń do spełnienia, z pewnością poczują się przytłoczeni, a ich motywacja spadnie już po pierwszej kawie (jeśli będą mieli na nią czas).
- Spoufalanie się – niektórzy liderzy, nie chcąc, by uważano ich za tyranów, popadają ze skrajności w skrajność i zamiast wydawać polecenia, traktują pracowników jak kumpli. Informacja o tym, co jest do zrobienia ginie w morzu żartów, plotek i rozmowach o niczym. Do tego pracownik może sądzić, że szef przecież się nie pogniewa, jeśli coś nie będzie zrobione na czas. Przecież to taki dobry przyjaciel.
- Niedopasowanie zadań do profilu pracownika – dość powszechną praktyką jest „zrzucanie” na podwładnego zadań, którymi ten wcale nie powinien się zajmować. Pracownik nie musi znać się na wszystkim, zwłaszcza jeśli podczas rekrutacji, nie wymagano od niego pewnych kompetencji, którymi teraz rzekomo powinien się pochwalić. Tutaj rada dla pracowników, aby nie bali się mówić, jeśli coś nie leży w zakresie ich obowiązków.
- Nieumiejętność trzymania emocji na wodzy – każdemu czasami zdarza się wybuchnąć. W końcu wszyscy jesteśmy ludźmi, a natłok obowiązków i presja są nieraz trudne do wytrzymania. Jednak kiedy ktoś zajmuje kierownicze stanowisko, powinien starać się szukać innego ujścia dla emocji, niż krzyczenie na podwładnych, zwłaszcza gdy nie są oni niczemu winni. Lepszym rozwiązaniem będzie wyjście na spacer, wypicie herbaty z melisą albo zrobienie dla siebie czegoś miłego, np. pójście na obiad do dobrej restauracji.
Skuteczne zarządzanie zespołem nie jest łatwym zadaniem i wymaga dużego poświęcenia. Niektóre osoby mają to we krwi i z łatwością przychodzi im kierowanie innymi, podczas gdy inni muszą dopiero się tego nauczyć. Jednak, jak to mówią – dla chcącego, nic trudnego, a doświadczenie przychodzi z czasem.
One comment
Leave a reply →
Comments are closed.