Podróże służbowe w niektórych zawodach są codziennością, w innych zdarzają się sporadycznie. Z badania Vienna House wynika, iż Polacy wyjeżdżają na delegacje coraz częściej, ale są to wyjazdy na krótki czas. Jeśli jednak już podróżujemy to z klasą.
W badaniu grupy hotelowej Vienna House „Polacy w delegacji – standardy i zwyczaje” przepytano 206 ankietowanych, pracowników i przedsiębiorców związanych z siecią hoteli, którzy podróżują służbowo. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej w styczniu b.r. Polacy podróżują do hoteli o wysokich standardach, ale najczęściej mogą liczyć na minimalną, ustawową dietę.
5 gwiazdek, ale bez luksusów
Ankietowanymi były osoby zatrudnione na różnych szczeblach. Co trzeci pracownik pochodził z dużej firmy zatrudniającej ponad 500 osób. W badaniu „Polacy w delegacji – standardy i zwyczaje” okazało się, że 43 proc. respondentów wyjeżdża w interesach ponad 7 razy w roku. Niemal tyle samo osób wynajmuje pokój w hotelu na dwa noclegi. 39 proc. ankietowanych wyjeżdża na maksymalnie dwa dni, czyli jeden nocleg. Pracodawcy dbają o swoich podwładnych, wynajmując im pokoje w hotelach cztero- lub pięciogwiazdkowych – 47 proc. przypadków. Jednak o większych luksusach nie ma tu mowy, ponieważ najczęściej pracownicy są zakwaterowani w pokojach standardowych (88 proc.). Podróżujący służbowo mogą liczyć na komfortowe warunki, w których przebywają, choć często wynika to z umów korporacyjnych między firmą a hotelem.
Niemal co drugi pracownik wysłany na delegację otrzymuje dzienną dietę w wysokości 30 zł, czyli tyle, ile wynosi minimalna kwota. Tylko 15 proc. Polaków może liczyć na dietę w wysokości ponad 200 zł.
Najważniejsze warunki pracy
Jak wynika z badania 51 proc. pracowników może samodzielnie wybrać swoje miejsce zakwaterowania. Jakie oczekiwania mają pracownicy, którzy wybierają się w podróż służbową? Przede wszystkim liczy się lokalizacja, od której swój wybór uzależnia 77 proc. respondentów. Dopiero jako drugi czynnik pojawiła się cena doby hotelowej. Kolejnym ważnym aspektem jest dostęp do bezpłatnego internetu. Na możliwość połączenia z Wi-Fi wskazuje aż 58 proc. ankietowanych. Niewiele mniej osób (56 proc.) dużą wagę przywiązuje do atmosfery w hotelu i miłej obsługi. Z oferty gastronomicznej 44 proc. ankietowanych bierze pod uwagę śniadania i ofertę barową.
Wspólna praca nabiera popularności
Najwięcej wyjeżdżających osób wykonuje obowiązki służbowe z własnego pokoju hotelowego – 87 proc. Wyraźnym trendem jest dosyć duża popularność coworkingu na wyjazdach służbowych. Jedna trzecia ankietowanych przyznała, że chętnie skorzystałaby z takiej wspólnej przestrzeni do pracy. 21 proc. pracowników, będąc w delegacji, obecnie korzysta ze strefy Executive Corner. W hotelach jest to specjalne miejsce dla przedsiębiorców, które wygląda jak biuro i jest wyposażone w komputery, drukarki, z dostępem do prasy i kuchni. W co dziesiątej firmie za podróże służbowe odpowiada Travel Manager. Osoba na tym stanowisku zajmuje się organizacją i zarządzaniem wyjazdów pracowników.