Czy korzystamy z własnych zasobów i źródeł pozyskiwania kandydatów, czy też korzystamy z usług zewnętrznej firmy lub headhunterów – za każdym razem potrzebne jest nam zredagowane ogłoszenie o pracę. Oto kilka wskazówek, jak opisać nasze potrzeby i wymagania, aby zainteresować najlepszych specjalistów oraz przyciągnąć idealnego pracownika.
Oferty pracy pojawiają się wszędzie: w mediach drukowanych, na portalach rekrutacyjnych i firmowej stronie, na billboardach. Coraz częściej również na portalach społecznościowych. Pracodawca ma wiele kanałów, by dotrzeć do różnych osób i chociaż informacja rzeczywiście do nich trafi, to nie każdy się nią zainteresuje. Nie potrzeba być mistrzem marketingu, by stworzyć magnetyczną ofertę – wystarczy pamiętać o tych sprawach.
AAAA zatrudnię specjalistę
Najważniejsza jest nazwa stanowiska, od której powinno zacząć się ogłoszenie. W samym tytule oferty warto podkreślić, kto jest poszukiwany. Nagłówek jest pierwszą informacją, dzięki której kandydat kliknie w treść wiadomości. Dlatego lepiej nie zaczynać od abstrakcyjnych haseł (Znajdź pracę dla siebie!) i niejasnych przekazów (Poszukiwany pracownik od zaraz, Praca dla specjalisty w znanej firmie).
Zwiększ szanse
Obecnie nazewnictwo w wielu przedsiębiorstwach jest bardzo zróżnicowane, co utrudniają zagraniczne firmy wprowadzając własne nazwy. Dlatego też to samo stanowisko, z tymi samymi wymaganiami i obowiązkami może funkcjonować pod różnymi nazwami. Ktoś, kto wcześniej był UX designerem, może nie aplikować na stanowisko specjalisty od użyteczności, chociaż to dokładnie to samo. Warto umieścić kilka ogłoszeń zawierających różne nazwy tego samego stanowiska i różniące się treścią. Pozwoli to zgromadzić więcej i bardziej zróżnicowanych zgłoszeń.
Opis stanowiska pracy
Treścią ogłoszenia powinien być opis stanowiska pracy. Tymczasem pracodawcy często skupiają się wyłącznie na wymaganiach i obowiązkach lub zawierają utarte szablony typu: praca w dynamicznym zespole, szybko rozwijająca się firma, atrakcyjne stanowisko. Niewiele mówi to przyszłemu pracownikowi o rzeczywistej sytuacji. Tworząc charakterystykę stanowiska, warto opisać, jak będzie wyglądała praca poszukiwanego specjalisty, jaka będzie jego rola w zespole, w jaki sposób jego działanie przyczyni się do wzrostu przychodów itp. Dobrze jest także zawrzeć misję firmy, wyznawane wartości i kulturę organizacyjną. Wiele daje umieszczenie informacji o systemie wynagradzania, benefitach, dodatkach płacowych itp.
Wyzwania zamiast wymagań
Opis wymagań jest bardzo często niezbędny, ale w równej mierze kontrowersyjny. Nie zawsze ktoś, kto przepracował w danej branży trzy lata, wykonując rutynowe zadania, ma te same umiejętności, co pracownik z rocznym stażem, ale samodzielnie realizującym ambitne projekty. Wielu rzeczy najlepiej nauczyć się w praktyce, czyli podczas pracy, a nie w warunkach szkolnych. Dlatego też sztywne trzymanie się wypunktowanych wymagań nie jest korzystne dla pozyskania wartościowych pracowników. Lepiej unikać także schematycznych opisów typu: samodzielność, dobra organizacja pracy, kreatywność. Takie stwierdzenia nic nie wnoszą, w końcu każdy myśli o sobie, że jest samodzielny i pomysłowy. Więcej o potrzebnych umiejętnościach i kwalifikacjach powiedzą wyzwania, jakie stawiamy pracownikowi na tym stanowisku.
Przedstaw się
Kandydaci do pracy nie przepadają za ofertami pracy, w których pracodawca nie wiele mówi o sobie. Nawet jeśli firma konsultingowa prowadzi za nas rekrutację ukrytą, warto zamieścić opis naszej działalności. Zwiększy to zaufanie kandydata i sprawi, że wyśle on wiadomość do konkretnej firmy, postara się, by jego aplikacja również była atrakcyjna. Już na etapie rekrutacji, kandydat zacznie utożsamiać się z marką.