Direct search i executive search to popularne podejścia do rekrutacji pracowników. Stosuje je wiele firm konsultingowych. Obie metody skupiają się na bezpośrednim poszukiwaniu i rekrutacji odpowiedniego kandydata. Firmy konsultingowe korzystają z obu podejść, aby zapewnić jak najlepsze rezultaty dla swoich klientów.
Direct search i executive search – o co chodzi?
Czym więc różnią się te dwie metody? Direct search stosuje się do rekrutacji pracowników na niższe stanowiska, jednak takie, gdzie nie możemy liczyć na samodzielny spływ aplikacji. Przykładem mogą tutaj być np. stanowiska księgowe ze znajomością konkretnego języka. Pozwala on na przyspieszenie procesu i sprawienie, by przyniósł on wymierne efekty. Executive search tymczasem jest stosowany do pozyskiwania kandydatów na wyższych szczeblach. Umożliwia on bowiem bardziej wnikliwe i dokładne poszukiwanie odpowiedniej osoby, przy równoczesnym zachowaniu długotrwałych kontaktów z tymi ludźmi. Jest to niezwykle istotne w tego typie rekrutacji.
Pomimo tego, że są to pracochłonne i drogie metody, to direct oraz executive search są istotnymi kanałami dotarcia do kandydatów dla firm konsultingowych. Aby dowiedzieć się dlaczego, musimy najpierw powiedzieć, że proces rekrutacji jest kluczowy dla każdego przedsiębiorstwa. Rekrutacja odpowiedniego kandydata pozwala bowiem na uzyskanie wysokiej jakości usług i zwiększenie efektywności organizacji. W przypadku nietrafionej rekrutacji tymczasem mówimy o kosztach sięgających dziesiątek tysięcy złotych. Direct i executive search są więc popularnymi podejścia do rekrutacji pracowników stosowanymi przez firmy konsultingowe. Pomagają one dotrzeć do kandydatów pasywnych (czyli takich, którzy nie szukają samodzielnie pracy).
Obie metody są z powodzeniem stosowane przez firmy konsultingowe. Najczęściej oferują one poza nimi szeroki zakres innych usług rekrutacyjnych. Zawiera się w tym badanie rynku pracy, identyfikację odpowiednich kandydatów, pozyskiwanie ich i przeprowadzenie całego procesu rekrutacji. Jako że w organizacjach takich pracują specjaliści z dużym doświadczeniem w tych działaniach, dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu są w stanie zapewnić klientom najlepsze możliwe rezultaty w pozyskiwaniu dostępnych ludzi na rynku.