Obrana przez pracodawcę strategia employer brandingu, powinna obejmować szereg spójnych działań, które pozwalają na zbudowanie, utrzymanie i wzmacnianie pozytywnego wizerunku danej firmy. Dzięki nim można zyskać miano pracodawcy z wyboru, a przedsiębiorca prawdopodobnie nigdy nie będzie miał kłopotów ze znajdowaniem odpowiednich podwładnych – sami będą chcieli u niego pracować. Na czym to polega i w jaki sposób można kształtować dobry PR w Internecie?
Na czym polega employer branding?
Employer branding to nic innego, jak proces budowy pozytywnego wizerunku marki jako pracodawcy. W praktyce działania te, mają na celu zadbanie o osoby zatrudnione w przedsiębiorstwie, stworzenie im przyjaznego miejsca pracy oraz wyjście z tym przekazem na zewnątrz firmy i dotarcie z nim do potencjalnych kandydatów. Odpowiednie działania employer brandingowe pozwalają pozyskać wartościowych pracowników w szybki sposób, oszczędzając tym samym środki przeznaczane na działania związane z procesem rekrutacji. Osoby zatrudnione w firmie cieszącej się dobrym wizerunkiem pracodawcy, postrzegają swojego szefa jako zaangażowanego, sprawiedliwego, kompetentnego, ale i empatycznego przełożonego. Interesuje się on swoimi podwładnymi, zawsze wychodzi naprzeciw ich oczekiwaniom, ale jednocześnie wymaga lojalności i wkładania serca w wykonywane przez nich obowiązki. To bardzo ważny aspekt, zwłaszcza, że z punktu widzenia kandydatów i pracowników wynagrodzenie nie jest jedynym istotnym czynnikiem, wpływającym na wybór pracy.
W ramach employer brandingu, pracodawca może podejmować różne działania zmierzające do utrzymania swojego dobrego wizerunku. W jego budowie szczególnie pomocne okazują się miejsca, w których “mówi się o firmie” – są to portale opiniotwórcze, takie jak GoWork.pl, ale i media społecznościowe. Przedsiębiorca może tam nie tylko na bieżąco informować o swojej działalności i zamieszczać aktualne ogłoszenia rekrutacyjne, ale też odpowiadać na komentarze użytkowników – niezależnie od tego, czy są pozytywne, czy negatywne. Warto budować dobry PR w Internecie, który jest pierwszym źródłem informacji o pracodawcy wśród młodych ludzi, a to oni coraz mocniej oddziałują na rynek pracy.
Jakie są zatem sposoby na zbudowanie dobrego PR-u przedsiębiorstwa w Internecie?
1. Odpowiedz na każdy komentarz
Dobrą praktyką pracodawcy dbającego o swój wizerunek w sieci jest odpowiadanie na komentarze zamieszczane na jego temat w Internecie. Najgorszą czynnością, którą może podjąć jest zwrócenie się z prośbą do administratora strony lub forum o usunięcie wpisów. Musimy jednak pomyśleć o tym, że podobne, niepochlebne komentarze mogą pojawić się w innych miejscach. Brak odpowiedzi ze strony pracodawcy, czy usuwanie negatywnych opinii powoduje, że osoby postronne odnoszą wrażenie, iż ma on coś do ukrycia i nie potrafi stawić czoła krytyce. Jednocześnie może być to interpretowane jako cicha zgoda na stawiane zarzuty. Dlatego dobrze jest odpowiedzieć na każdy wpis na temat naszej firmy – jakikolwiek by był – i uczciwie się z nim zmierzyć. Takie działanie pokazuje użytkownikom, że pracodawca liczy się z ich zdaniem. Nawet jeśli popełnił błąd, to nie tylko chce go naprawić, ale również uczy się na nich i nie powiela ich.
2. Docieranie do tych, którzy o nas mówią
Warto pokazywać swoją firmę i atmosferę pracy w miejscach, w których mówi się o naszym przedsiębiorstwie oraz umożliwiają dotarcie do szerszej grupy odbiorczej. Odpowiednim przykładem jest serwis GoWork.pl, który stanowi idealny obszar do prezentacji pracodawcy. W jego obrębie można stworzyć profil firmy i na bieżąco go uzupełniać, publikować oferty pracy oraz śledzić opinie na swój temat, jakie zamieszczają użytkownicy.
3. Aktualizuj stronę internetową
Mówi się, że jeśli nie ma czegoś w Internecie, to nie istnieje w rzeczywistości. Jest w tym sporo prawdy. Wielu z nas będzie poszukiwać informacji o danej marce właśnie w sieci. Dlatego każdy przedsiębiorca powinien założyć dla swojej firmy odpowiednią witrynę. Im atrakcyjniejsza będzie ona dla użytkownika, tym większe szanse na przyciągnięcie jego uwagi. Warto zatem zadbać zarówno o aspekt wizualny, jej przejrzystość oraz zawarty na niej content. Więcej treści wartościowych dla użytkownika sprawi, że na pewno zostanie z nami na dłużej. Jeśli na stronie znajdują się aktualności lub zakładka „kariera”, pracodawca powinien na bieżąco je uzupełniać. Osoba, która je odwiedzi i zobaczy, że ostatnia aktualizacja miała miejsce np. rok temu, uzna, że firma się nie rozwija i niewiele się w niej dzieje.
4. Zaprezentuj informacje z życia firmy
Przedsiębiorstwo ma wiele zasobów, z których najważniejszym są ludzie. Pracodawca dbający o swoich podwładnych organizuje dla nich różne eventy, imprezy i wyjazdy integracyjne czy pikniki rodzinne. Dba również o to, by praca nie polegała tylko na wykonywaniu samych zadań związanych z danym stanowiskiem. Jednocześnie warto pokazywać takie eventy osobom poszukującym informacji, dotyczących pracy w naszym przedsiębiorstwie. Świetnym miejscem do zaprezentowania wydarzeń jest zakładka aktualności, w największym serwisie z opiniami o pracodawcach, GoWork.pl
5. Komunikuj się z pracownikami i kandydatami
Dobra, dwustronna i wielopoziomowa komunikacja z pracownikami i klientami pozwala na kształtowanie i wzmacnianie pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy. Podwładny zawsze może zwrócić się ze swoim problemem do przełożonych i uzyskać pomoc. Jeśli pracodawca także w Internecie zadba o to, aby każdemu z potencjalnych pracowników, obecnych podwładnych czy klientów, odpowiedzieć na pytania, może mówić o realizacji zadań z zakresu employer brandingu.
Wykorzystanie możliwości jakie daje Internet i przedstawienie swojej firmy szerokiemu gronu użytkowników ułatwia pozyskanie uwagi wartościowych kandydatów.