Polska gospodarka stale rośnie, a wskaźniki takie jak PKB nastrajają optymistycznie, pomimo prognozowanego spowolnienia. Nowe inwestycje powstają jak grzyby po deszczu, a bezrobocie sukcesywnie spada. Nic więc dziwnego, że na dobrej koniunkturze korzysta też branża automotive i szeroko rozumiany sektor samochodowy. Trend ten zapewne nie będzie trwał wiecznie, bo sporo się mówi o kryzysie w Niemczech i ogólnym regresie motoryzacyjnym. O ile wskaźniki gospodarcze nie pokazują jeszcze żadnych zagrożeń, warto przyjrzeć się wskaźnikom personalnym, które są istotne dla prawidłowego funkcjonowania biznesu.
Raport manaHR
Firma manaHR od lat bada wynagrodzenia, a jej najnowsze Raporty Płacowe zostały opublikowane w październiku 2019 roku. Co istotne, dane pochodzą aż z 761 firm i oddają faktyczny stan wynagrodzeń, ponieważ ich źródło leży bezpośrednio w działach personalnych. Korzystanie z raportów to duży atut, ponieważ pozwala firmom porównać płace z realną średnią rynkową. Warto dodać, że z branży motoryzacyjnej w badaniu wzięły udział takie firmy jak: Adient Poland, Cooper Standard, Faurecia Automotive Polska, Hutchinson Poland, Kirchhoff Polska, Volkswagen Poznań.
Ostatnie lata to stały wzrost średniego wynagrodzenia i dotyczy to również branży automotive. W 2016 roku średnie wynagrodzenie wynosiło 4 328 PLN brutto, teraz jest to już 5 213 PLN brutto. Średnie podwyżki na przestrzeni tych 4 ostatnich lat wyniosły 5%. Warto przyjrzeć się prognozom na przyszły rok – szacunkowy wzrost średniej płacy ma wynieść 5,2%. Warto podkreślić, że wskaźnik ten może jeszcze ulec zmianie (i raczej wzrośnie), ze względu na zmiany legislacyjne. Ustawodawca planuje na przyszły rok znaczny wzrost płacy minimalnej, a to zawsze wiąże się ze wzrostem wszystkich wynagrodzeń.
Wysoka absencja chorobowa
Warto jeszcze pochylić się nad wskaźnikiem absencji chorobowej, bo jest on zawsze znaczący dla firm zatrudniających pracowników z grupy tzw. “blue collar”. Wskaźnik absencji ogólnej dla branży motoryzacyjnej to 9,7%, co oznacza aż 1,6 punktu procentowego więcej od średniej dla pozostałych branż. I to nawet przy wyłączeniu nieobecności spowodowanych ciążą, urlopem macierzyńskim, ojcowskim, rodzicielskim i wychowawczym.
Organizacje starają się walczyć z takimi zjawiskami, zdając sobie sprawę, że nie zawsze zwolnienia L4 spowodowane są chorobą. Najczęściej stosują premie motywacyjne za 100% obecność. Jest to jednak czasem broń obosieczna, ponieważ osoby faktycznie chore z obawy przed utratą dodatku przychodzą do pracy i zarażają innych.
Generalnie, jeśli ktoś rozważa zmianę pracy i udział w rekrutacji do branży automotive, to może zostać skuszony większymi niż w innych branżach zarobkami. W wypadku kierownictwa wynoszą one aż 15% więcej, pakowacza i księgowego 9%, a magazyniera 3%.