Jak wyglądają dziś relacje działów HR z innymi obszarami w firmie? Okazuje się, że pracodawcy zaczynają traktować HR coraz poważniej. Specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi nie jest dla nich już kimś mało użytecznym, kto nie potrafi udowodnić wartości swojej pracy. Wręcz przeciwnie – bez rozwiniętego działu HR organizacja nie zajdzie zbyt daleko.
Więcej niż kadry i płace
Jeszcze niedawno specjalistą ds. HR był ktoś, kto zajmował się kadrami i płacami – naliczaniem wynagrodzeń, zarządzaniem urlopami itd. Rola współczesnego HR-owca wygląda zgoła inaczej. Dziś ekspert od zarządzania zasobami ludzkimi to prawdziwy partner biznesmenów. Nie tylko posługuje się on tym samym językiem, co przedsiębiorcy, lecz także myśli w podobny sposób. Kiedyś HR-owiec umiał przedstawić tylko abstrakcyjne argumenty, mające potwierdzać sens jego działalności. Odnosiły się one do kultury, wartości, zaangażowania czy swoistej wizji. Trudno było jednak przekuć je na realną wartość, którą można zmierzyć. Okazuje się jednak, że jest to możliwe – potrzebna była jedynie zmiana metod i narzędzi.
Bez matematyki ani rusz
Dziś specjalista ds. HR posługuje się językiem stricte matematycznym. Potrafi wyliczyć stopę zwrotu z inwestycji w kadry, wie na ile opracowywany przez niego program rozwoju przełoży się na zwiększenie efektywności pracowników itd. Znalezienie z biznesem wspólnej płaszczyzny porozumienia pozwoliło HR-owi przybrać nową, lepszą postać – taką, którą doceniają pracodawcy. Profesjonalny ekspert HR będzie także aktywnie wspierał menedżerów działów biznesowych w rozwijaniu potencjału pracowników i motywowaniu ich. Osoba pracująca na tym stanowisku powinna mieć twardy, lecz jednocześnie empatyczny charakter. Dbanie o dobro pracowników jest ważne, według niektórych specjalistów nie powinno być jednak bardziej istotne od interesów organizacji.
Biznes od podszewki
Jak HR-owiec może nabyć wspólny język z ludźmi biznesu? Najlepiej, jeśli wcześniej był jednym z nich (oczywiście niekoniecznie w tej samej firmie). Osoba, która wcześniej zajmowała się zarabianiem pieniędzy dla przedsiębiorstwa, będzie potrafiła podejść do zarządzania kadrą w sposób logiczny i praktyczny. W zawodzie nowoczesnego HR-owca ważne są zarówno kompetencje miękkie (znajomość podstaw zachowań, zdolność do nawiązywania kontaktów czy umiejętność słuchania), jak i twarde – czyli rozumienie procesów biznesowych.