To niezaprzeczalny fakt, że rozmowa kwalifikacyjna jest decydującym czynnikiem o tym, czy ktoś dostanie pracę, czy też nie. Zaskakujący jest fakt, że wciąż wiele osób wybiera się na rozmowę bez przygotowania i ma nadzieję, że przejdzie ją pomyślnie. Ale również osoba rekrutująca powinna przygotować się do rozmowy. Poprzez serię nieprzygotowanych i na szybko wymyślonych pytań, ankieterowi trudniej będzie wyróżnić kandydatów, którzy mają doświadczenie i tych, którzy są ekspertami w danej dziedzinie.
Wynik rozmowy może być pomyślny lub nie – i o tym mogą zadecydować sekundy. Wdrażając jednak kilka prostych strategii, można znacznie polepszyć wynik rozmowy. A te mogą być trudne, jednak wszystko jest do opanowania za pomocą 5 kroków:
-
Udana rozmowa zależy od tego, czy rozumiesz swoją rolę i rolę osoby rekrutującej. Jako rozmówca masz dwa obowiązki – sprzedać swoje kwalifikacje i pozostawić po sobie świetne wrażenie.
-
Przed każdym wywiadem wybierz 3 do 5 umiejętności lub osiągnięć, które uważasz za swoje główne atuty. Większość firm poszukuje osób, które wykazują umiejętności komunikacyjne, umiejętność pracy w zespole, uczciwość i pewność siebie. Jeśli to możliwe, podkreślaj te cechy w swoich odpowiedziach.
-
Podczas budowania osobistej wiarygodności dostosuj swój styl do stylu komunikacji osoby rekrutującej. Twój wygląd, postawa i nastawienie mogą odegrać kluczową rolę.
-
Zadawaj takie pytania, które będą potwierdzały Twoje zainteresowanie firmą. W ten sposób wykażesz zaangażowanie.
-
Przećwicz wcześniej swoje odpowiedzi na standardowe pytania: Powiedz mi coś o sobie, Gdzie widzisz siebie za pięć lat, Co uważasz za swoje największe osiągnięcie.
Rozmowy kwalifikacyjne nie są wygrywane przez przypadek. Czas spędzony na przygotowaniach do niej daje znaczące rezultaty. Ćwicz więc swoje umiejętności w komunikowaniu się, bo dzięki temu dopracujesz swoje wypowiedzi i zyskasz pewność siebie.