Rekrutacja pracowników to nie tylko poszukiwanie odpowiedniego kandydata. To także systematyczna analiza i ocena różnych aspektów procesu. Aby zapewnić skuteczność i efektywność działania, warto zwrócić uwagę na określone wskaźniki. Pomogą one bowiem ocenić jakość naszego procesu. Firmy rekrutacyjne powinny na to szczególnie zwrócić uwagę. Poniżej przedstawiamy kilka kluczowych wskaźników, które warto monitorować!
Czas trwania procesu jako wskaźnik rekrutacji
Ten wskaźnik pomaga określić, jak szybko udaje się zakończyć proces. Począwszy od ogłoszenia naboru aż do momentu podpisania umowy z nowym pracownikiem. Długi czas rekrutacji może wpływać negatywnie na wrażenia kandydatów oraz na efektywność całego procesu.
Wskaźnik konwersji
Wskaźnik rekrutacji, który odnosi się do stosunku liczby kandydatów, którzy przechodzą do kolejnych etapów rekrutacji (np. rozmowy kwalifikacyjne, testy) w stosunku do liczby wszystkich osób, którzy złożyli aplikację. Jego śledzenie pozwala zidentyfikować ewentualne problemy w procesie rekrutacji pracowników. Te z kolei mogą wpływać na utratę potencjalnych talentów, co szczególnie dotyczy agencji rekrutacyjnych.
Jakość kandydatów
Warto monitorować też jakość aplikacji. Poprzez zastosowanie tego wskaźnika, jesteśmy w stanie ocenić, czy nasze ogłoszenie przyciąga odpowiednich kandydatów. Czyli takich, którzy pasują do wymagań stanowiska.
Wskaźnik zatrudnienia
Ten wskaźnik rekrutacji odnosi się do liczby kandydatów, którzy zostali zatrudnieni w porównaniu do liczby wszystkich aplikujących. Jeśli jest on wysoki, to może to świadczyć o efektywności naszego procesu oraz trafności wyboru kandydatów.
Zadowolenie kandydatów
Badanie zadowolenia kandydatów, którzy brali udział w procesie rekrutacji pracowników, może być ważnym wskaźnikiem oceny jakości procesu. Po zakończeniu procesu można przeprowadzić ankietę lub wywiad z kandydatami. Wszystko po to, by dowiedzieć się, jak oceniają przebieg rekrutacji i wszystkich związanych z nią zadań ich doświadczenia z nią związane.
Ostatni wskaźnik rekrutacji: Koszty
Jeśli jesteśmy agencją rekrutacyjną, to ten wskaźnik może nas mocno zainteresować. Warto bowiem mierzyć, ile w całości kosztuje nas pozyskanie pracownika. Uwzględniając zarówno koszty związane z promocją oferty pracy, przeprowadzaniem rozmów, czasem poświęconym na szukanie kandydatów oraz rozmowy z hiring managerami.