Rekrutacja pracowników – jakie są etapy ?

Rekrutacja pracowników pozwala na znalezienie i zatrudnienie osób, które najlepiej pasują do danej firmy. Aby ten proces przebiegał skutecznie, należy przejść przez kilka etapów.

Etap 1: Planowanie

Pierwszym etapem rekrutacji jest planowanie. Polega ono na określeniu potrzeb pracodawcy i opracowaniu strategii pozyskiwania pracowników. Na tym etapie należy ustalić m.in. stanowisko, kwalifikacje wymagane od kandydatów oraz budżet. Agencja rekrutacyjna może nam tutaj pomóc w ustaleniu ilości etapów, tak by te jak najlepiej odpowiadały wymaganiom Klienta.

Etap 2: Ogłoszenie

Drugim etapem jest przygotowanie i opublikowanie ogłoszenia rekrutacyjnego. Powinny się w nim znaleźć informacje dotyczące stanowiska, wymagania wobec kandydatów oraz to, co my możemy zaoferować, m.in. składniki wynagrodzenia. Specjaliści z agencji rekrutacyjnej chętnie pomogą nam w przygotowaniu ogłoszenia, które przyciągnie uwagę najlepszych kandydatów.

Etap 3: Selekcja aplikacji

Po opublikowanie ogłoszenia czekamy na spływ CV. Następnie musimy je przejrzeć i wstępnie ocenić zgłoszenia. W tym celu sprawdza się m.in. zgodność z wymaganiami, doświadczenie zawodowe i umiejętności. W przypadku niektórych wakatów ten etap może zostać pominięty, a zamiast tego zastosowana zostanie metoda direct search. Polega ona na aktywnym poszukiwaniu kandydatów przez specjalistów w tym zakresie. Często korzysta się tutaj z usług firm doradztwa personalnego.

Etap 4 i 5: Testy i assessment center oraz spotkanie z pracodawcą

Etapy te mogą występować wymiennie. W obu jednak przypadkach kandydaci muszą wykazać się swoimi umiejętnościami. Testy mogą obejmować, np. wiedzę z zakresu branży, umiejętności językowe lub psychologiczne.

Assessment center to specjalny etap, który nie zawsze występuje. Tutaj bowiem zbieramy wybranych kandydatów na całodniową sesję. Podczas niej uczestnicy są poddawani różnym zadaniom. Ich zachowanie jest obserwowane przez niezależnych asesorów, którzy szukają przejawów danej cechy.

W przypadku bezpośredniej rozmowy z pracodawcą spotkanie najczęściej trwa do 2h. Na nim to rozmawia się o doświadczeniu, umiejętnościach, motywacjach oraz oczekiwaniach związanych z pracą. Celem rozmowy kwalifikacyjnej jest ocena dopasowania kandydata do wymagań stanowiska oraz do kultury organizacyjnej firmy. Podczas niej kandydat może także uzyskać więcej informacji na temat oferty pracy oraz samej organizacji.

Zobacz także