Rekrutacja pracowników to nie tylko poszukiwanie specjalistów i kandydatów o rzadkich kompetencjach na pojedyncze wolne stanowiska. Kiedy bowiem otwiera się na przykład nową fabrykę, trzeba zatrudnić kilkadziesiąt, a nawet kilkaset osób o podobnych umiejętnościach w tym samym czasie. Wtedy przeprowadzana jest tzw. rekrutacja wolumenowa. Na czym polega i jak się z nią sprawnie uporać?
Wiele trudności naraz
Wbrew pozorom, rekrutacja na wielką skalę nie dotyczy jedynie pracowników fizycznych i wcale nie jest łatwa do zamknięcia. Niezależnie, czy to nowo otwarta firma produkcyjna, czy centrum SSC/BPO, w krótkim czasie trzeba zatrudnić ogromną liczbę pracowników. Dodatkowo nie sprzyja temu obecna koniunktura – na rynku jest ograniczona liczba kandydatów zarówno blue, jak i white collar. Konieczne jest zatem dobranie odpowiednich metod dotarcia do nich. Problemem okazuje się także przepracowanie rekruterów – zwłaszcza, jeśli jest ich niewielu, a działają pod presją czasu. Pojawia się wtedy pokusa obniżenia wymagań wobec kandydatów, by jak najszybciej zakończyć proces. Niestety to droga donikąd. Zatrudnienie przypadkowych osób zaowocuje szybkim rozstaniem z nimi, a poszukiwanie nowych zacznie się na nowo. Koszty nietrafionej rekrutacji są w stanie poważnie zaburzyć funkcjonowanie firmy, dlatego nie warto ulegać wspomnianej pokusie.
Sposoby na rekrutację wolumenową
Z pewnością pozyskanie dużej liczby kandydatów o odpowiednich kwalifikacjach i w określonym czasie będzie wymagało wyższych umiejętności rekruterskich. Jednak, choć rekrutacja wolumenowa jest szczególnie trudnym zadaniem, istnieją sposoby na to, żeby zakończyła się sukcesem.
Marketing na wsparcie
Rekrutacja wolumenowa nie może ograniczać się do jednej metody. By ją przyspieszyć, należy korzystać z wszelkich możliwych technik. Oczywiście powinny być one zawsze dostosowane do specyfiki kandydatów. W zależności od naszej grupy docelowej zastosujemy różne sposoby dotarcia do niej. W jednym przypadku zadziałają plakaty, billboardy i ulotki, w innym kampanie reklamowa prowadzona online.
Niezbędna okaże się przy tym ścisła współpraca z działem marketingu i osobami zajmującymi się Employer Brandingiem. Publikacja ofert pracy, czy próby bezpośredniego dotarcia do konkretnych kandydatów na pewno nie wystarczą, by szybko zakończyć rekrutację wolumenową. Należy działać tak, by potencjalni pracownicy sami zgłaszali się do nas i w jak największej liczbie.
Odpowiednie ogłoszenie
Choć wspomniana publikacja oferty nie jest wystarczającym sposobem na pozyskanie wielu kandydatów, nie należy jej bagatelizować. Nasze ogłoszenie powinno być porządnie przygotowane, tak, by nie odstraszyć potencjalnych odbiorców. Co warto w nim zawrzeć, a czego bezwzględnie unikać? Z pewnością na naszą korzyść zadziała informacja o widełkach płacowych, zwłaszcza, jeśli kwota wynagrodzenia będzie atrakcyjna. Ponadto wyjaśnienie kwestii finansowych w ofercie, pozwala zaoszczędzić czas obu stronom procesu. Zgłoszą się do nas bowiem tylko kandydaci świadomi i akceptujący przyszłe zarobki i nie będzie to aspekt decydujący o zawarciu umowy. Tak samo istotne okaże się szczegółowe opisanie wymagań stanowiska pracy oraz tego, co w zamian za ich spełnienie przyszły pracownik uzyska. Unikać jak ognia należy przy tym pustych frazesów w stylu „praca w młodym, dynamicznym zespole”. Niemniej ważna jest strona graficzna oferty – warto współpracować w tym względzie z profesjonalnymi grafikami.
Agencje rekrutacyjne
Jak podkreśla Justyna Drabik – HR Senior Project Manager w agencji doradztwa personalnego Advisory Group TEST Human Resources:
Możemy robić wiele, ale czasem nadchodzi sytuacja, kiedy to rekruterzy nie są w stanie pozyskać odpowiednich osób (lub są tak przeciążeni pracą, że nie mają już przestrzeni na dodatkowe wakaty). W tym przypadku polecamy więc, by zwrócić się o pomoc do agencji rekrutacyjnej.
Warto w tym miejscu dodać, że firmy wysoko wyspecjalizowane w rekrutacji posiadają gotowe bazy kandydatów i liczne kontakty w konkretnych sektorach. Zlecenie procesów takiej agencji doskonale sprawdza się także w przypadku inwestycji typu greenfield prowadzonych przez mało znane marki.
Automatyzacja, czyli oszczędność czasu
Czas, a raczej jego brak, to jedno z największych wyzwań, jakie niesie ze sobą rekrutacja wolumenowa. Dlatego też zaleca się korzystanie z automatyzacji działań, tam, gdzie tylko jest to możliwe. Przykładowo przy pomocy specjalnych systemów można automatycznie przesyłać do wielu osób naraz podziękowanie za złożenie aplikacji, zaproszenia do dalszych etapów rekrutacji, lub informacje o odrzuceniu CV po wstępnej selekcji. Narzędzie to należy stosować jednak z głową. Jeśli bowiem mieliśmy już osobisty kontakt z kandydatem, automatyczna komunikacja mogłaby go urazić.