Jakie wyzwania niesie praca zdalna pracowników dla pracodawcy

W miarę jak globalna gospodarka się stabilizuje, a firmy starają się wypracować najbardziej efektywne modele pracy, przyszłość pracy biurowej będzie ewoluować. Niezależnie od wybranej drogi, elastyczność i zdolność do adaptacji pozostaną kluczowe zarówno dla pracodawców, jak i pracowników.

Okres szeroko zakrojonej pracy z domu, który stał się standardem w wielu branżach podczas pandemii, wydaje się dobiegać końca. Funkcjonowanie biznesu w systemie korporacji transgranicznych sprawia, że trend ten rezonuje we wszystkich częściach świata, czy to w Polsce, Singapurze czy Wielkiej Brytanii.

CNBC informuje, że w 2024 roku aż 90% amerykańskich firm planuje powrót pracowników do biur, choć model pięciodniowego tygodnia pracy w biurze może być już tylko echem przeszłości. I to pomimo faktu, iż88% firm, które wdrożyło pracę zdalną na polskim rynku, wybrało model hybrydowy. Jak wynika z badań firmy EY 2024– Praca zdalna po polsku – bez wątpienia rodzime firmy bardzo poważnie podchodzą do kwestii proceduralnych, gdyż aż 89% wdrożyło odpowiednie regulacje w postaci regulaminu.

Największy rozkwit praca zdalna przeżyła podczas pandemii koronawirusa.Pracownicy, którzy cieszyli się większą autonomią podczas pracy zdalnej, niechętnie z tego rezygnują. Pandemia zrewolucjonizowała podejście do tego, jak i gdzie pracujemy, a negocjacje dotyczące elastyczności pracy stają się normą.

Dorota Pałysiewicz z HR Director w Brown-Forman Polska zauważa, że rozmowy o tym, jak powinno się pracować, są obecnie bardziej intensywne niż kiedykolwiek wcześniej. Wcześniej temat ten był rzadko poruszany, teraz jednak stał się on ważnym zagadnieniem, jako że firmy zaczynają dostosowywać swoje strategie do nowych warunków pracy i oczekiwań pracowników. – Wydaje się, że po pandemii, organizacja pracy w biznesie uległa ewolucji i normalizacji. Wiele organizacji decyduje się na model hybrydowy. Z jednej strony zapewnia on komfort pracownikom, z których wielu nie wyobraża sobie już pełnego tygodnia w biurze, drugiej zaś umożliwia utrzymanie odpowiedniego poziomu bezpośredniej interakcji pomiędzy członkami zespołów i wzmacnia poczucie przynależności. – podkreśla D.Pałysiewicz.

Badania pokazują jednak, że popularność trybu home office spada i wynika to z niechęci zatrudniania w ten sposób przez pracodawców. Czy pracodawcy nie chcą już zatrudniać zdalnie?

Chociaż wiele firm wymaga powrotu do biur, często wiąże się to z pracą hybrydową (np. 3 czy 4 dni w tygodniu z biura), a nie w pełni stacjonarną. W 2024 roku zaledwie 1% dyrektorów firm zadeklarował, że ich pracownicy będą pracować całkowicie zdalnie, co stanowi znaczący spadek w porównaniu z 34% w 2022 roku. W zamian bardziej elastyczne modele pracy takie jak hybrydowe tygodnie pracy, w których pracownicy spędzają część czasu w biurze, a resztę pracując zdalnie, stają się standardem (NoDesk, 2023)​.

Powrót do biur ma swoje plusy i minusy. Pracodawcy wierzą, że wspólna obecność w jednym miejscu może sprzyjać lepszej współpracy i szybszemu rozwiązywaniu problemów. Z drugiej strony, wielu pracowników ceni sobie elastyczność i autonomię, jaką daje praca zdalna. Stąd tak popularne rozwiązanie hybrydowe – zauważa Dorota Pałysiewicz z Brown-Forman Polska.

Okazuje się, że nacisk na powrót do pracy stacjonarnej wynika z obaw pracodawców uznających, że wiele wykonywanych przez pracownika zadań i obowiązków nie da się realizować poza miejscem pracy. Wątpliwości pracodawców dotyczą również spadku produktywności (18 proc. badanych), innowacyjności (2 proc. respondentów) oraz kultury organizacyjnej (2 proc. ankietowanych). Popularność pracy zdalnej zaczyna więc sukcesywnie spadać. Bowiem jeszcze w latach 2022-2023 w trybie home office pracowało około 34 proc. Polek i Polaków. Obecnie (początek 2024 roku) jest to już około 28 proc. (Manpower 2022).

Istnieje wiele powodów, dla których pracodawcy zdecydowali się na bardziej rygorystyczne podejście do powrotu do biur. Niektóre badania sugerują, że pracownicy, którzy są fizycznie obecni w biurze, mają więcej okazji do interakcji, co może – poprzez szybsze przekazywanie informacji czy lepszą komunikację – przekładać się na większą efektywność.

Czy obawy pracodawców są uzasadnione?

Częściowo tak, ponieważ praca zdalna wiąże się z wieloma wyzwaniami, np.: utrzymaniem efektywnej komunikacji i koordynacji wśród członków zespołu, zarządzaniem czasem i utrzymaniem samodyscypliny przez niektórych pracowników, uczuciem izolacji i braku interakcji społecznych.

Eksperci zwracają również uwagę na sprawy bezpieczeństwa. – Korzystanie z sieci niezabezpieczonych, urządzeń mobilnych do przesyłania poufnych dokumentów firmowych, dostęp do sieci firmowych z prywatnych urządzeń może stać się źródłem problemów natury bezpieczeństwa. Jak wynika z analiz, Polscy w większości nie korzystają z generatorów haseł i stawiają na własną wiedzę i metody zabezpieczania dostępu do danych. To stanowi duże zagrożenie dla ich bezpieczeństwa osobistego i firmowego – podkreśla Wojciech Głażewski, dyrektor w firmie Check Point Software Technologies, specjalizującej się w bezpieczeństwie sieciowym.

Zobacz także