Karta podarunkowa Decathlon to doskonały sposób na zmotywowanie pracownika. Nie tylko jako benefit w postaci bonu zakupowego, ale także jako nośnik wartości marki pracodawcy. Jednak firmy często się zastanawiają, z jakimi rozliczeniami podatkowymi łączy się stosowanie przez nie kart czy bonów podarunkowych. Co z PIT odprowadzanym przez obdarowanego pracownika? Czy wydatki na karty można księgować po stronie kosztów? Jak wygląda kwestia podatku VAT?
Karty podarunkowe czy prezentowe to popularny pozapłacowy benefit, który służy do nagradzania i motywowania pracowników, budowania ich lojalności, a także do zachęcania potencjalnych kandydatów na rynku pracy. Są m.in. klasycznym elementem programów kafeteryjnych (w których oferowany jest wybór spośród wielu świadczeń, a zatem można je dzięki temu lepiej personalizować). Bony prezentowe są też wręczane podczas ważnych okazji, takich jak święta Bożego Narodzenia czy jubileusz przedsiębiorstwa.
Bon podarunkowy Decathlon – doskonały sposób na zmotywowanie pracownika
Co ważne, karta prezentowa dla pracownika może podkreślać wartości, jakimi kieruje się dana firma, wzmacniając jej markę pracodawcy. Powiedzmy, że chce ona pokazać, iż troszczy się o kondycję fizyczną i psychiczną swoich pracowników, a także zdrowy wypoczynek dla zatrudnionych i ich rodzin. Że wychodzi naprzeciw potrzebom osób, dla których ważne są przyjemności i korzyści związane z aktywnym stylem życia lub spełnianiem sportowych pasji. Wówczas pracodawca może zaoferować nie tylko kartę podarunkową dla pracownika na siłownię czy na basen. Alternatywę stanowi właśnie Karta Podarunkowa Decathlon dla Biznesu na zakupy w tej sieci. Tym bardziej, że daje ona dostęp do sprzętów i akcesoriów z aż 70 dyscyplin sportowych, bez względu na poziom zaawansowania kupującego. Co więcej, można ją dostosować dzięki zamieszczeniu na niej logo czy grafiki powiązanych z marką pracodawcy.
Wśród różnych typów kart prezentowych dla pracowników na szczególną uwagę zasługują karty przedpłacone. Mają bowiem zalety gotówki, lecz są pozbawione jej wad. Z takiej karty na prezent można korzystać wielokrotnie aż do wyczerpania limitu środków – co jest bardzo wygodne. Pracownik może również sam decydować, na co ją przeznaczy zgodnie ze swoimi upodobaniami. Maleje więc ryzyko, że pracodawca nie trafi z prezentem w jego preferencje, rośnie natomiast skuteczność motywowania.
Wadę gotówki stanowi to, że jest motywatorem działającym krótko i ma bezosobowy charakter. Tymczasem karta, szczególnie przedpłacona, z której można korzystać dłużej niż z jednorazowego bonu, może zostać lepiej zapamiętana przez pracowników i apelować do ich emocji. Wszystkie te zalety ma Karta Prezentowa Decathlon, a ponadto można ją wykorzystać aż dwa lata od momentu aktywacji.
Karta podarunkowa Decathlon a podatek PIT pracownika
Według prawa od wartości otrzymanego bonu pracownik musi odprowadzić PIT, gdyż po jego stronie powstaje przychód. Pracodawca powinien też odpowiednio rozliczyć jego ZUS. Jednakże z ZUS i opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zwolnione są świadczenia pieniężne i rzeczowe (w tym przedpłacone karty podarunkowe dla pracowników), jeśli są w całości sfinansowane przez pracodawcę ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS). Roczny limit takich świadczeń wynosi 1000 zł na pracownika (kartę Decathlon można zasilić kwotą od 20 do 1000 zł).
ZFŚS muszą u siebie stworzyć firmy, które, według stanu na 1 stycznia danego roku zatrudniają co najmniej 50 osób w przeliczeniu na pełne etaty, a także wszyscy prowadzący działalność jako jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe. Pozostali przedsiębiorcy mogą go utworzyć dobrowolnie.
Nie każda karta podarunkowa dla pracownika spełnia kryteria świadczenia socjalnego. Lecz, podobnie jak np. karty Multisport, Karta Prezentowa Decathlon, rozumiana jako sposób na poprawę dobrostanu pracowników, może być sfinansowana w ramach ZFŚS, o ile taką możliwość przewiduje regulamin obowiązujący w firmie. Trzeba też uwzględniać sytuację materialną poszczególnych osób. Im jest lepsza, tym wartość świadczenia powinna być niższa.
Karta podarunkowa a podatek od dochodu pracodawcy
Aby dany wydatek przedsiębiorstwo mogło odliczyć od swego podatku CIT lub PIT, musi on być poniesiony w celu uzyskania przychodów, ich zachowania bądź zabezpieczenia (albo mieć wpływ na ich wielkość). Wydatek ten nie może być też darowizną, gdyż darowizn i kosztów ich wytworzenia czy nabycia nie uważa się za koszt uzyskania przychodu. Jeśli firma, uzasadniając inwestycję w karty podarunkowe, podkreśli przekazywanie ich pracownikom w drodze darowizny, fiskus też tak do tego podejdzie. Jeżeli jednak uwypukli to, że karty podarunkowe są elementem jej systemu motywacyjnego, wzmacniają jej więź z pracownikami i pozycję w rywalizacji na rynku pracy, fiskus zapewne dopatrzy się w wydatkach na nie związku przyczynowo-skutkowego z dochodami przedsiębiorstwa. Biorąc pod uwagę zalety kart podarunkowych Decathlon, wydatki na nie mogą być zatem zaksięgowane jako koszt uzyskania przychodu.
Można też skorzystać z innej drogi. Pieniądze przelewane przez pracodawcę w ramach odpisu na ZFŚS również mogą być księgowane jako koszt uzyskania przychodu. Ale pod warunkiem, że fundusz powstał na podstawie ustawy o ZFŚS i obciąża koszty działalności firmy w rozumieniu tej ustawy, a środki będące równowartością tego odpisu wpłacono na rachunek bankowy funduszu.
Karta Podarunkowa Decathlon a podatek VAT
Od niedawna karty i bony podarunkowe są obciążone podatkiem VAT – dostosowano tu polską ustawę do przepisów unijnych. W przypadku tzw. bonu jednego przeznaczenia należny VAT (od pierwszego wprowadzenia bonu do obrotu) odprowadza podatnik będący jego emitentem. Gdy w grę wchodzi tzw. bon różnego przeznaczenia, opodatkowane jest dopiero faktyczne przekazanie danego towaru lub faktyczne świadczenie usługi w zamian za bon przyjmowany przez sprzedawcę bądź usługodawcę (to oni rozliczają należny VAT). A co z kwestią, jaką jest Karta Prezentowa Decathlon a przychód pracownika? Jeśli chodzi o Kartę Podarunkową Decathlon, jej nabywca nie płaci podatku VAT. Otrzymuje jedynie notę księgową z 14-dniowym terminem płatności.
Karty Prezentowe Decathlon – najczęstsze zastosowania
Z Kart Podarunkowych Decathlon dla Biznesu korzystają duże, średnie i małe przedsiębiorstwa, kluby sportowe, agencje reklamowe. Najczęściej Karty Podarunkowe Decathlon stanowią świadczenie pozapłacowe lub nagrodę w turniejach i konkursach, prezent na Gwiazdkę, ale także element zestawu powitalnego nowego pracownika. Najwięcej aktywacji Kart Podarunkowych Decathlon przypada w okresach przedwakacyjnych i przedświątecznych. Jeżeli jesteś pracodawcą, który szuka pomysłu na rozbudowanie oferty benefitów wpływających pozytywnie na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, sprawdź, co zyskasz z Kartą Podarunkową Decathlon. Szczegóły znajdziesz na stronie: kartapodarunkowadlabiznesu.decathlon.pl.