Kiedy myślimy o branży HR, automatycznie nasuwa nam się skojarzenie z rekrutacją i selekcją kandydatów. Czy to jednak wszystko, czym zajmują się specjaliści z agencji doradczych oraz działów personalnych? Absolutnie nie! Rekrutacja pracowników to zaledwie przysłowiowy wierzchołek góry lodowej. Czym jeszcze zajmują się eksperci do spraw zarządzania zasobami ludzkimi?
Psycholog i administrator zarazem
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez portal Pracuj.pl pod tytułem “HR-owca portret własny”, rekrutacja i selekcja to rzeczywiście obowiązki, które są najczęściej spotykane w tej branży – rekrutacją zajmuje się aż 95% respondentów, a 92% – wcześniejszą selekcją. To, że tak wielu badanych faktycznie trudni się co jakiś czas szukaniem pracowników, nie oznacza jednak, iż nie mają oni innych obowiązków. Jak się okazuje, aż 79% HR-owców zajmuje się także sprawami kadrowymi, a 77% – planowaniem i organizacją szkoleń. Do tego zestawienia należałoby dodać jeszcze obowiązki pracowników agencji rekrutacyjnych, którzy przeprowadzają także sesje Assessment czy Development Centre oraz różnego rodzaju badania, takie jak ocena satysfakcji pracowników, ocena okresowa itd.
Na miękko czy twardo?
Analizując specyfikę branży HR, można dojść do wniosku, że dzieli się ona na dwa główne nurty: miękki i twardy. “Miękki” HR to taki, w którym na pierwszy plan wysuwają się szczególnie psychologiczne zdolności specjalistów z branży, takie jak empatia, rozumienie potrzeb pracowników, umiejętność słuchania itd. To właśnie takie kompetencje przydają się podczas przeprowadzania sesji AC/DC, planowania szkoleń czy szukania pracownika, który będzie najbardziej odpowiedni na dane stanowisko. “Twardy” HR jest zaś tym, co kiedyś określaliśmy mianem pracy kadrowej. Tego rodzaju specjalista, zazwyczaj pracujący bezpośrednio dla jednego pracodawcy, a nie w agencji, musi rozliczać urlopy i wypłaty pracowników, kontaktować się z ZUS-em i Urzędem Skarbowym itd. – choć gdy tego nie robi, często również odpowiedzialny jest także za “miękką” część pracy (to zależy przede wszystkim od wielkości działu HR, czyli tego, czy w roli specjalisty ds. personalnych zatrudniona jest jedna osoba, czy więcej).
Doświadczenie najlepszym nauczycielem
Z uwagi na ogromną różnorodność obowiązków HR-owca, osoba chcąca objąć takie stanowisko, musi wykazywać się szerokim wachlarzem kompetencji. Od humanistycznego wykształcenia (najlepiej psychologicznego lub bezpośrednio związanego z zarządzaniem zasobami ludzkimi) poczynając, poprzez świetne umiejętności organizacyjno-administracyjne, na doświadczeniu kończąc. W branży HR najbardziej liczą się bowiem właśnie kompetencje nabyte poprzez wykonywanie pracy w zawodzie – tutaj nie ma stałych schematów, bo pracuje się z ludźmi, najlepszym nauczycielem jest więc zwykle samo życie.