Pracownicy branży IT, kierowcy TIR-ów, personel medyczny o wysokich kwalifikacjach – te pozornie niezwiązane ze sobą obszary zawodowe coś jednak łączy. Deficyt pracowników. W sytuacji, w której coraz trudniej znaleźć odpowiedniego pracownika, pracodawcy nie mają wyjścia – muszą robić wszystko, nie tylko aby kandydata przekonać do siebie, ale także utrzymać. I właśnie po to wymyślono onboarding.
Onboarding – jak sama nazwa wskazuje (ang. on board – „na pokładzie”) – to nic innego jak przygotowanie pracownika do objęcia nowego stanowiska. Polega przede wszystkim na wdrożenie w nowe obowiązki i zadania, zapoznanie z hierarchią oraz strukturą organizacji itp. Po to, aby rekrut jak najszybciej mógł rozpocząć efektywną pracę oraz od pierwszego dnia poczuł się związany z firmą i zaangażował w działania.
Aby pracownika odpowiednio przygotować, a także zapewnić mu dobrostan, menadżerowie stosują szereg narzędzi. Jednym z nich jest przydzielenie nowo zatrudnionemu opiekuna, którego zadaniem jest oswojenie nowego pracownika oraz wdrożenie w nowe obowiązki. Do tej funkcji niekiedy wykorzystuje się także usługi trenera. Onboarding zakłada ponadto wykreowanie przyjaznej, otwartej atmosfery w zespole, dzięki której rekrut od pierwszego dnia czuje się dobrze w swoim nowym otoczeniu. Aby tak się stało zastosować można przeróżne zabawy, takie jak choćby lunch roulette, czyli zabawę, w której udział biorą wszyscy pracownicy. Polega ona na losowaniu przez nowego pracownika osoby z dotychczasowej załogi, z którą wybierze się na lunch. Nowego w firmie można także przedstawić na forum – także wirtualnym.
Najważniejsze narzędzia onboardingu związane są jednak z odpowiednim przygotowaniem pracownika do nowych zadań. Najczęściej wykorzystywane są do tego materiały wdrożeniowe dostępne w formie podręczników lub kursów e-learningowych. W nich zawarte są m.in. zasady funkcjonowania firmy, informacje na temat kultury organizacyjnej, hierarchii, bonusów oraz benefitów czekających na pracownika.
Aby proces wdrażania przeprowadzić skutecznie, eksperci nierzadko sięgają po nowoczesne rozwiązania, które choć działają automatycznie, dostosowane są do indywidualnych zapotrzebowań pracodawcy i pracownika. Onboarding realizują one w trzech obszarach: roli przewodnika dla działu HR, kierownika ds. rekrutacji i nowo zatrudnionej osoby. Dzięki temu, nowo zatrudniony skojarzony zostaje z odpowiednimi pracownikami oraz materiałami jeszcze zanim właściwie zacznie swoją pracę.
Onboarding to strategia, która najczęściej stosowana jest w branżach cierpiących na problemy ze zdobyciem odpowiednich pracowników i którym szczególnie zależy na tym, aby nowo zatrudnioną osobę szybko zaangażować w pracę w firmie i przekonać do tego, aby w tejże pozostała. Z ekonomicznego punktu widzenia, lepiej jest bowiem zwiększyć koszty wewnętrzne związane z poprawą relacji z nowymi pracownikami, niż uruchamiać kosztowny proces rekrutacyjny.
W czasach, w których coraz trudniej o pracownika, robić należy wszystko, aby go zdobyć i utrzymać. Zaangażowany onboarding i odpowiedzialne zarządzanie pracownikiem od pierwszych chwil jego pracy często sprawia, iż ten nie tylko pozostaje lojalny, ale także o swoim dobrostanie chętnie się dzieli z innymi. A to działa jak magnes, przyciągający potencjalnych kandydatów, którzy szukają miejsc, gdzie znajdą ciepłe przyjęcie.