Powszechnie branża rozrywkowa kojarzy się z produkcjami filmowymi i popularną muzyką. Jeśli myślimy o pieniądzach w tym sektorze, to jako źródło największych zysków też najpierw wskazujemy realizacje Hollywood. Nic bardziej mylnego! Okazuje się bowiem, że w branży rozrywkowej niekwestionowanym liderem, jeśli chodzi o dochody, pozostają gry. W 2019 roku zyski box office to jedynie (sic!) 42 miliardy dolarów przy niemal 152 miliardach dolarów rynku gamingowego. A jak branża gier ma się w Polsce?
Branża gier w Polsce
Martyna Ratusznik, Konsultantka z firmy manaHR, stwierdza:
GameDev to jedna z najszybciej rozwijających się branż w Polsce. Oprócz znanych na całym świecie firm takich jak CD Projekt czy Techland, w Polsce działa mnóstwo mniejszych organizacji, których produkty zdobywają coraz większe uznanie wśród graczy. Im lepszym produktem może pochwalić się firma, tym większy rozgłos, a to z kolei wzbudza zainteresowanie wśród kandydatów dostępnych na rynku pracy. Mając świadomość, że branża gier jest bezpośrednio związana z dobrze wynagradzanym obszarem IT, kandydaci mogą mieć duże wymagania względem płac. Między innymi właśnie dlatego bardzo ważne jest aby firmy (zarówno organizacje zatrudniające ponad 100 osób jak i małe studia z zatrudnieniem ok. 10 osób) miały świadomość, jak kształtują się rzeczywiste wynagrodzenia w branży na konkretnych stanowiskach. Z roku na rok ta świadomość i potrzeba pozyskania fachowej wiedzy z rynku jest coraz większa. To pozwala na przeprowadzanie rzetelnych badań i dostarczenie dobrych danych, które dla organizacji są bezcenną wskazówką.
Skoro branża gier dominuje na światowym rynku, a w Polsce prężnie się rozwija, dlaczego nie poświęca się jej tak wielu analiz jak sektorowi IT? Przede wszystkim należy zaznaczyć, że GameDev, będąc częścią IT, znacząco różni się od reszty obszaru. I właśnie jego specyfikę powinno się uwzględnić w strategii przedsiębiorstw dotyczących wynagradzania.
Czego dowiemy się z raportu?
Na szczęście z pomocą przychodzi firma manaHR, która na zlecenie Krakowskiego Parku Technologicznego przeprowadziła badanie „Polityka personalna i wynagrodzenia w polskiej branży gier”. Jesienią 2020 roku zebrano dane od 2241 pracowników firm produkujących gry. Zrównoważono przy tym próbę, by ograniczyć wpływ dużych organizacji na końcowe wyniki badania. Pozyskane informacje dotyczą m.in. wieku i wykształcenia pracowników, ich stażu pracy oraz systemu wynagrodzeń w branży. Ponadto w wyniku badania udało się opracować profil typowego pracownika polskiego gamedevu.
Głównym celem raportu opracowanego przez specjalistów z manaHR było pokazanie trendów zarówno na światowym, jak i rodzimym rynku gier. Chodziło o przybliżenie zwyczajów graczy, określenie stanu polskich firm z branży oraz zrozumienie potrzeb rynku. Raport ma wspierać producentów i instytucje zaangażowane w rozwój branży przy opracowywaniu strategii działania i dystrybucji środków.
Jak można się domyślić, pracodawcy szczególnie zainteresowani są danymi dotyczącymi średnich płac w gamedevie. Te informacje zostały ujęte w kilku zestawieniach: dla wszystkich przedsiębiorstw, dla firm z Warszawy i spoza niej oraz dla organizacji, które zatrudniają więcej niż 50 osób i tych poniżej tej liczby. Dzięki tak szczegółowemu podziałowi zainteresowani pracodawcy mogą dokładnie porównać własne statystyki do średniej. A to umożliwia im z kolei opracowanie spójnej polityki personalnej, która odpowiadałaby na potrzeby zarówno rynku, jak i samej organizacji.
Raport jest w całości darmowy i dostępny tutaj.