Niż demograficzny, rynek pracownika, wysokie wymagania i ogólne cechy wyróżniające młodych ludzi wchodzących na rynek pracy spędzają sen z powiek specjalistom ds. HR. Aby zapewnić stały dopływ kadr i ograniczyć odpływ pracowników z firmy, pracodawcy stają dziś niemal na głowie. O tym, jak organizacja sobie radzi, mówi nam m.in. wskaźnik fluktuacji pracowników. Najlepiej porównać jego wartość ze średnią rynkową i wtedy wszystko staje się jasne.
Branża SSC/BPO pod lupą
Transparentnym przykładem będzie tutaj branża SSC/BPO, która w ostatnich latach w Polsce przeżywa gwałtowny rozwój. Według ekspertów problemy z fluktuacją w tym sektorze są bardzo widoczne. Centra usług wspólnych muszą się bowiem zmagać z galopującym rynkiem pracownika. Specjaliści znający języki przebierają w ofertach pracy, a utrzymanie ich w jednym miejscu na dłużej prawie graniczy z cudem. Jak zatem radzić sobie ze zbyt wysokim wskaźnikiem fluktuacji w tym sektorze? Specjaliści z manaHR, firmy tworzącej profesjonalne raporty płacowe, podjęli się odpowiedzieć na to pytanie.
Dlaczego pracownicy odchodzą
Z przeprowadzonego przez wspomnianą firmę Badania Fluktuacji i Absencji wynika, że najczęstszym powodem rozstania z pracodawcą są zarobki niższe niż u konkurencji. Również zła konstrukcja samego systemu wynagrodzeń okazuje się być problemem.
Kolejna przyczyna generująca odpływ kadr to źle dobrane benefity lub ich brak. Tutaj odpowiednie dostosowanie dodatków pozapłacowych może zagwarantować regularne badanie satysfakcji pracowników. Szkolenia również znalazły się wysoko na liście czynników. W tej branży bowiem pracownicy szczególnie stawiają na rozwój i rozumieją, że jest on skorelowany z przyszłym wynagrodzeniem. Mądre organizacje wiedzą, że inwestycja w pracowników to obopólna korzyść. Analogicznie jest ze ścieżką kariery – pracownicy powinni wiedzieć, co czeka ich w przyszłości i czy warto wiązać ją z aktualnym pracodawcą na dłużej.
Dotrzeć do sedna
Wspomniane już badanie satysfakcji jest kluczowym narzędziem, które stawia pracownika w centrum i pozwala skutecznie zdefiniować jego rzeczywiste potrzeby. Dzięki niemu będzie też możliwe zdefiniowanie problemów i ich usunięcie. Świadomość, że firma daje możliwość rozwoju i wchodzenia coraz wyżej po drabince struktury wewnętrznej, jest kwestią, która odgrywa niebagatelny wpływ na zatrzymanie pracowników na lata w naszej organizacji.
Na koniec warto wspomnieć o dwóch ważnych aspektach związanych z rekrutacją pracowników a mających wpływ na ograniczanie fluktuacji. Pierwszym będzie sam proces pozyskania kandydatów – im lepsze dopasowanie do stanowiska, tym mniej problemów w przyszłości. Drugi to onboarding, czyli wdrożenie nowych pracowników. Jeśli dział HR podchodzi do nich poważnie i profesjonalnie, to pierwsze dobre wrażenie pozostanie w pracowniku na długo i skutecznie zwiąże go z pracodawcą.