Niestety nie każdy pracownik jest zadowolony ze swojej pracy. Jak twierdzą specjaliści z firmy Hudson i Great Digital, 35% pracujących, nie czuje satysfkacji zawodowej. Połowa ankietowanych chce zmienić pracę, ponieważ nie podnosi w niej swoich kwalifikacji, a trochę mniej niż połowa uważa, iż za mało zarabia. Około 40% badanych chce zmienić swoją pracę z powodu złej atmosfery. Aby pracownik był niezadowolony wystarczy tylko, że nie dostaje tego, czego oczekuje. Warto zatem poznać te oczekiwania, zanim podejmie decyzję o zwolenieniu. Najwięcej dowiemy się, przeprowadzając regularne badania satysfakcji pracowników.
Wielu pracodawców nie pyta swoich pracowników o sposób funkcjonowania w firmie, a to oni właśnie codziennie w niej przebywają i powinni czuć się tam dobrze. Kapitał ludzki odpowiada za sukcesy firmy, która powinna przyciągać swoich klientów, nie tylko za pomocą dobrych produktów, czy usług, ale też kompetentnych i miłych pracowników. Pracownik, który nie jest zadowolony ze swojej pracy, nie przynosi jej zysków, a potem w końcu się zwalnia. Warto wyjść do pracowników z inicjatywą i na bieżąco pytać ich, czy są zadowoleni, czy mają jakieś sugestie co należałoby zmienić lub czego potrzebują. Pracownicy muszą wiedzieć, że po takim zgłoszeniu nie dostaną kary, a ich prośby będą respektowane przez pracodawcę. Dobrym pomysłem na badanie jest zorganizowanie go anonimowo. Wówczas pracownicy nie będą bali się o swoje stanowisko i jest duże prawdopodobieństwo, iż będą szczerzy. Kwestionariusz powinien być mało skomplikowany i stricte dopasowany do danego działu, specyfiki firmy.
Ważnym aspektem przed wprowadzeniem badania, jest poinformowanie o tym pracowników. Należy dokładnie wytłumaczyć im, na czym polega badanie i w jakim celu jest ono organizowane. Zdecydowanie ułatwi to sprawę, a pracownicy chętniej wezmą w nim udział. Pracownicy powinni wiedzieć w jaki sposób dane te będą przetwarzane oraz w jakim celu. Ważne jest, aby poinformować ich, ze badanie jest anonimowe. Po odczytaniu i analizie odpowiedzi badanych pracowników powinniśmy wziąć pod uwagę wszystko, to co napisali. Ważne jest, aby potem pracownicy dostali odpowiedź zwrotną, która będzie widoczna w realnych zmianach w firmie.
Badanie satysfakcji pracowników warto wykonywać regularnie. Znając bowiem przyczyny niezadowolenia naszych podwładnych, możemy odpowiednio wcześnie zareagować i powstrzymać masowe zwolnienia. Przeprowadzenie badania wpłynie również pozytywnie na zespół oraz efektywność firmy. Zadowoleni pracownicy będą bardziej zmotywowani do pracy. Nie dość, iż firma przyniesie większy zysk, to wpłynie to też na jej pozytywny wizerunek, a my nie będziemy tracili czasu i pieniędzy na zatrudnianie i szkolenie nowych pracowników.