Satysfakcja pracowników ma bardzo duże znaczenie dla funkcjonowania firmy. Niektórzy pracodawcy wydają się niestety o tym nie pamiętać, nie przykładając wystarczających starań do zadbania o to, by jego podwładni czuli się dobrze w miejscu pracy. Tymczasem, pracownicy, którzy czerpią satysfakcję z wykonywanych przez siebie zadań, polepszają ogólną jakość działania organizacji.
Personel siłą napędową
Pracodawca, któremu zależy na tym, by jego kadra pracownicza wykazywała wysoki poziom zadowolenia z pracy, powinien starać się regularnie przeprowadzać badanie satysfakcji pracowników. Dzięki niemu przez cały czas będzie on mógł mieć “rękę na pulsie”, wiedząc, co spełnia potrzeby personelu a czego mu brakuje. Lepsze dopasowanie warunków pracy bezpośrednio przekłada się na wzrost jakości funkcjonowania firmy – to przecież pracownicy są jej siłą napędową. “Wypalony” zawodowo pracownik na pewno nie będzie wypełniał obowiązków tak dobrze, jak jego zadowolony z pracy kolega. Dlatego to w interesie przedsiębiorcy leży kontrolowanie satysfakcji swojego personelu.
Satysfakcja mierzona w ankiecie
Jak odbywa się badanie satysfakcji pracowników? Najczęściej dokonuje się go przy pomocy zewnętrznej firmy, oferującej usługi w branży Human Resources.
W badaniu satysfakcji pracowników każdy pracownik ma szansę zmienić warunki swojej pracy.
Badanie zwykle ma formę kwestionariuszową; pracownicy odpowiadają na pytania, dotyczące zarówno aspektów formalnych, takich jak kwestie finansowe, jak i satysfakcji emocjonalnej. W badaniu elementów satysfakcji pracownika stosuje się metodę tzw. trzech poziomów ogólności. Pierwszy z nich dotyczy poszczególnych pracowników, drugi funkcjonujących w firmie działów, a trzeci firmy, rozumianej jako całość.
Szansa na zmiany
Korzyści, wynikające z cyklicznego badania satysfakcji pracowników, mogą być istotne również dla poszczególnych członków kadry. Możliwość wyrażenia swojego zdania na kartce papieru, w anonimowej ankiecie, niejednemu może wydawać się kusząca, zwłaszcza, jeśli nieśmiałość nie pozwala mu na zwrócenie uwagi na pewne sprawy osobiście. W badaniu satysfakcji pracowników każdy pracownik ma szansę zmienić warunki swojej pracy.