Korzystanie z raportów płacowych to dziś konieczność. Tylko dzięki nim można bowiem pozostać na bieżąco ze zmieniającym się rynkiem pracy. W sytuacji, w której to pracownik dyktuje warunki pracy, trudno obejść się bez danych na temat tego, na jakim poziomie kształtują się płace konkurencji. Firma konsultingowa Advisory Group TEST Human Resources oferuje aż trzy różne rodzaje raportów. Z którego korzystać w danej sytuacji?
W badaniach wysokości płac, które prowadzi AG TEST HR, biorą udział firmy z całej Polski. Na ich podstawie powstają trzy różne raporty: ogólnopolski, regionalny oraz branżowy. I choć każdy jest niezwykle pomocny w zależności od okoliczności, sięganie po jeden z nich okaże się być bardziej przydatny.
Raport ogólnopolski stanowi zestawienie wynagrodzeń pozyskane od wszystkich firm, które zechcą dzielić się danymi. W ostatniej, wiosennej edycji udział wzięło przeszło 550 uczestników. Raport ten prezentuje dane z podziałem na branże, jednak ze względu na dużą liczbę firm, wyniki badania ograniczone są do średnich wynagrodzeń oraz mediany. Raporty ogólnopolskie najbardziej przydają się w przypadku rekrutacji osób na stanowiska kierownicze. Osoby, które chcą zmienić pracę na najwyższym szczeblu zarządzania są bowiem jednymi z najbardziej mobilnych, przez co pod uwagę brać należy stawki, jakie oferują firmy w całym kraju, nie tylko w danym obszarze.
Inaczej sprawa ma się w raportami regionalnymi, które tworzone są w oparciu o dane pozyskane od firm z danego miasta czy mikoregionu. Są one zdecydowanie bardziej szczegółowe i doskonale wskazują na specyfikę danego obszaru, do której warto porównywać się poszukując pracowników niższego szczebla, takich jak robotnicy, spawacze czy operatorzy produkcji. Największa konkurencja w przypadku firm tego typu znajduje się bowiem nie tyle na drugim końcu kraju, co w najbliższym sąsiedztwie!
Poszukując z kolei eksperta z wąską specjalizacją warto sięgnąć po raporty branżowe. Prezentują one dane w podziale na poszczególne branże, przez co szybciej i skuteczniej można sprawdzić, ile trzeba będzie zaoferować jednemu z nielicznych kandydatów – specjalistów bowiem na rynku zawsze brakuje.
Rekrutacja to dziś proces niełatwy i aby skutecznie znaleźć pracownika trzeba wykazać się nie tylko kreatywnym podejściem, ale także doskonałą znajomością rynku. A to możliwe jest tylko wtedy, kiedy dobrze wiemy, co oferuje konkurencja. Bo tylko wtedy będziemy w stanie zaoferować więcej!